Ett år sedan mardrömsdagen.

 2013-02-05    08:16:00   av:.
Idag är det exakt ett år sedan min värsta mardröm blev sanning, jag kommer aldrig glömma just den dagen och de närmaste veckorna efteråt. Det var dagen då min stjärna var med om sin hemska olycka och fick en fraktur i bäckenet.
Här kan ni som vill läsa det första inlägget jag skrev efter denna traumatiska händelse och det finns även en artikel på Eurodressage om detta, som ni hittar här.
 
Tiden strax efter den här dagen var hemsk, livet kändes värre än vad jag trodde var möjligt och jag kan fortfarande känna svagt hur hjärtat blöder av bara tanken på dessa dagar. Jag for mellan hopp och förtvivlan mer än tusen gånger per dygn, det var ett virrvarr av känslor, spekulationer och beslut. Många gånger fick jag genomgå och bearbeta känslan av att min vackra häst skulle vara tvungen att galoppera vidare på de evigt gröna ängarna.
Trots att beslutet av att ta bort Dorn hängde som ett åskmoln över våra huvuden, med veterinärer som uttalade sig om att läget var hopplöst, så fanns en strimma hopp och en enorm vilja att rädda stjärnan hos oss som sett honom växa upp. Jag, mina nära och kära, bästa Mattias och hans underbara sambo Jessica, min veterinär Rådberg och den nyblivna förbundskaptenen och veterinären Staffan Lidbeck, bland många andra, ville inte ge upp om Dorn - vi ville alla ge honom den lilla chans att leva som ändå fanns. "Finns det liv är det aldrig försent."
Beslutet med att ta bort honom sköts fram och vi inledde ett försök med att få honom frisk. Ordinationen blev till att börja med 8 veckor i hängmatta på Strömsholm.
Inget annat kan sägas än att det såg mycket mörk ut. Min älskade häst var på flera veckor inte sig lik överhuvudtaget, smärtan var för honom stor och det fanns hemskt nog inte mycket liv kvar i hans ögon.
 
Totalt blev det 14 veckor i hängmatta och lika många dagar som Don var hemifrån, lika många gånger var jag på besök på Strömsholm. Jag körde dit och hem varje dag för att kunna biolight'a och hålla min vän sällskap.
Det var en jobbig tid, mest för Dorn såklart, men även för oss runtomkring.. Mycket extra tid och energi gick åt, men framförallt så var det väldigt jobbigt att falla mellan hopp och förtvivlan i det känslomässiga kaos som hörde till. Vi kunde aldrig få några konkreta besked, eftersom det inte finns många liknande fall, utan allt hängde på tålamodet att vänta och se varefter tiden gick.
 
Idag är Dorn påväg tillbaka, efter månader helt stillastående på Strömsholm fick han äntligen börja stå och gå igen (vilket han knappt kom ihåg hur man gjorde då) och under sommaren och hösten har vi gått och gått för att få igång hela hans kropp och sakta men säkert bygga upp lite muskler igen. Nu, såhär ett år senare, rider vi alla gångarter, vi har provat oss på både skänkelvikningar och galoppombyten och Dorn är väldigt ivrig över att komma igång med passagen och piaffen igen.
Just nu så ser och känner jag fortfarande av hans skada, men det bli bättre och bättre ju mer han musklar sig och idag så vågar jag faktiskt både tro och säga att han kommer bli helt återställd - trots att vi har lång väg kvar att gå.
 
Jag är idag enormt tacksam över det stöd jag fick av alla inblandat delaktiga och även av utomstående människor som skickade styrka och energi åt vårt håll. Det var ni som fick mig och oss att våga hoppas och chansa, vilket nu är ett beslut som verkar skänkt från ovan. Min älskade kunde likaväl legat begravd nu. Men istället så är jag nästan 100 % säker på att det inte dröjer alltför många månader innan vi kan få starta vår första tävling tillsammans!
Tack, tack och återigen tack till alla er som hjälpt till det senaste året, ni vet vilka ni är och ni är guld värda!
Tack för att du lever min dröm, min stjärna, min Dorn!
 
You're pretty much my most favorite of all time in the history of ever.
 Amanda

Fick en klump i magen då jag läste detta. Vet hur mycket vi hästmänniskor älskar våra fina djur. Hoppas att du får många fina år framöver med din häst! Kram

 2013-02-05    15:31:06     URL: http://dressyrvardag.blogg.se
 Moa

Måste säga att det var bra gjort att orka med allt under den tiden. Åka fram o tillbaka till Dorn samt driva ditt företag och även underhålla bloggen (som tur är för oss som följer dig). Beundrar din envishet att alltid göra ditt bästa för dina hästar.

 2013-02-05    16:01:19
 Mickis

Ser fram emot att se er tillsammans på banorna!:) (tror det är nu jag ska vara glad över att inte starta samma klass) ;D hihi!
Lyckokramar från mig och Ticken:)

 2013-02-05    16:02:34
 Ponnydressyr

Riktigt fin blogg :)

 2013-02-06    15:04:08     URL: http://ponnydressyr.se
 Tuuli Elmgren

Superfin blogg! Hoppas du haft en bra dag hittills (:

 2013-02-06    15:50:47     URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se