Fredagkväll och allt jag vill..

 2011-09-03    00:25:00   av:.
Det är fredagkväll och allt jag vill är att dejta sängen.. Såå trött efter den här veckan.

Imorse var vår duktiga hovslagare här, han slog på Limberys tappsko, skodde Danny och verkade Chicago och Benjamin :)

På eftermiddagen kom Pia Fälth hit till Lista och jag tränade för henne med Danny och Perazzi, det gick bra! Jag tycker att de båda var duktiga, vi tränade mycket byten, skolor och lite piruett tänk.

Jag hann även rida Limbery, ett joggingpass med mycket övergångar, han var lika fin som alltid! Rebecca motionerade Kaka och han hade oxå skött sig. :)
Dutch var fortfarande svullen över ögat och fick vila tyvärr.. :/ 

Dagens avslutades med en härlig och lång uteritt, jag på Morris och Rebecca på sin Tintin. Vi red ner till vattnet och kunde galoppera på det perfekt blöta och mjuka skogsunderlaget några gånger på vägen :) Super mysigt!

Här kommer några halvtaskiga mobilbilder från hästryggen, de är iaf bättre än inget;







Sötnosarna :)
 Julia - tävla om röda Premierelindor på bloggen!

Den sista bilden var ju för söt :) när du ska lära en unghäst piaff och piruetter, hur gamla tycker du de ska vara då? Sedan är jag även nyfiken på hur du lär dem det!

 2011-09-03    12:24:15     URL: http://ohjuliet.blogg.se/
 Sanna

Julia; Håller med dig :) Det är väldigt individuellt, hästen ska helt enkelt vara mogen för det och sen tycker jag aldrig att man ska tänka "nu ska den lära sig piruetter" tex. Utan istället sakta men säkert samla galoppen mer och mer, efter några månaders arbete kanske man kan tänka lite sluta på en volt i denna samlade galopp och sedan minska denna volt mer och mer tills man fått till en arbetspiruett. Och efter det är det ännu mer träning och styrka som ska till innan det går att utföra en piruett som är redo för tävling.

För att lära hästarna piaff brukar jag träna på övergångar mellan skritt och trav, där hästen ska var så kort och kvick som möjligt - jag som ryttare får alltså inte låta min häst bli lång och seg i övergångarna. Bakbenen ska vara långt in under hästen och liksom trumma mot marken, jag försöker sedan med mycket tålamod stanna kvar i detta "övergångs läge" så länge som möjligt. Man ska dock akta sig för att för fort fram, det finns en risk att hästen inte orkar och då tappar bjudningen framåt - man kan aldrig bromsa sig in i piaff. Det brukar underlätta om man har ett spö som man kan hjälpa hästen att hålla travtakten med i början, inte slå - utan bara peta lite lätt på rumpan.

Jag ska dock lägga till att jag alltid ser till att ha hjälp av en tränare så fort jag ska prova nya saker. Det är till mycket större hjälp med en erfaren tränares ögon än vad många tror och det är ofta väldigt svårt att lära om ett felaktigt inlärt beteende.

Hoppas att du är nöjd med svaret! :) /Sanna

 2011-09-04    00:18:34
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se