Besvarade frågor.

 2011-01-03    21:22:59   av:.
Postat av: Jummie
Hur ser en normal dag ut?
Jag misstänker visserligen att frågan är besvarad tidigare. Är mest nyfiken på när hästarna går ut, hur länge de är ute osv. Ja, alltså, hur är en vanlig dag schemalagd?

Är väldigt intressant att se skillnaden för mig som bara jobbat i travstall... =)
Svar: Alla dagar ser lite olika ut hos oss än så länge, det är nästan alltid något "speciellt" som händer men kan skriva ner det schemat som vi utgår ifrån..
7.00 - Morgon fodring
8.00 - Utsläpp
8.00-12.00 - Mockning och vägning av hö. Hästarna är ute i hagen.   
12.00-13.00 - Insläpp. Lunch för både människor och hästar.
13.00-17.00 - Jag rider så många hästar jag hinner, 3 - 4 st brukar det vara. Övrigt stallarbete fixas, tex ska alla hästar borstas. 
17.00 - Middags fodring. Jag brukar passa på att äta något när hästarna ändå gör det, en macka tex. 
17.00 och framåt - Jag rider resten av hästarna som ska motioneras under dagen och gör klart det som ska fixas i stallet + kontorsarbete.
22.00 - Kvälls fodring.

Dagarna är oftast helt fullspäckade! :)


Postat av: Cissi
Vart är Melvin?
Vill veta hur träningen går med honom.
Kommer du att visa dina ponnyer under nästa år på bedömning?
Det är intressant att läsa om din ridning.

Svar: Melvin är just nu hos min tränare Mattias i Skåne. Jag har fått rapporter om att det går bra med honom där nere! 
Det har jag tänkt att jag ska :)
Va kul att du tycker det! 

 
Postat av: Saga
Vad har du för mål 2011? :3

Svar: Jag har många olika små mål för detta år, men de största är att få igång verksamheten på nya anläggningen och att kvala Dutch till Young Rider SM. :)



Postat av: My
Imorgon är det nyårsafton, vem jobbar och tar hand om dina hästar då? Med fodringar och så menar jag =)
Har du någonsin slutat eller tvekat på om du ska fortsätta rida?

Svar: Jag jobbade som vanligt och är ansvarig för att alla fodringar blir gjorda jämt, min hästskötare Rebecca jobbade oxå både nyårsafton och nyårsdagen så att jag fick sällskap och hjälp med alla 13 hästar! 
Jag har aldrig slutat rida och inte på allvar tvekat om jag ska sluta heller..


Postat av:
Hur länge tror du att du kommer blogga ? läser din blogg varje dag och vill inte att du ska sluta.. :(
Svar: Det vet jag inte riktigt, så länge jag tycker att det är roligt och så länge bloggen uppskattas :) Va kul att du tycker om den!


Postat av:
Några frågor

* Ponny eller storhäst?

* Svart eller fux?

* Sto eller hingst?

* Träns eller kandar?

* Vojlok eller schabrak?

* Benskydd eller lindor?

* Hel eller knäskodda ridbyxor?

* Frack eller kavaj?

* CD eller radio?

* Hund eller katt?

Hare bääääst // ???????

Svar: * Storhäst (får ju inte tävla ponny längre..)
* Svart
* Hingst
* Kandar (eftersom jag måste tävla med det i de svåraste klasserna..)
* Schabrak
* Lindor
* Helskodda ridbyxor
* Frack
* CD (eller Ipod som vi använder i stallet..)
* Hund
Tack desamma!


Postat av: TP
Hur många vinster, placeringar och rosetter har du fått?? Om man räknar från alla tävlingar.

Svar: Jag vet faktiskt inte riktigt.. Det har iaf blivit en hel del under åren, några hundra skulle jag gissa :)


Postat av: Linda
Vilket dressyrprogram tycker du är roligast att rida? Vilket program har du som mål att tävla? kram från Linda

Svar: Just nu är det St George eftersom det är det svåraste jag tävlar för tillfället. Att rida Grand Prix är en dröm! :)


Postat av: Petra
Hej. Vad har du för märke på sadel?

Svar: Flera olika faktiskt, Röösli, Pariani, Prestige, Ken Taur, Bates, Stübben och Childeric.


Postat av: angelica
Hej!
Vad hade du tänkt göra med alla ponnysar eftersom du är för gammal för att få tävla på dem?
Och kan någon (och såklart du) av dina hästar få till en piruett i trav eller galopp?

Svar: Hej! De ska utbildas för framtida försäljning.
En piruett i trav har jag aldrig prövat eftersom det inte ingår i något dressyrprogram, men galopp piruetter är med i programmen som Melvin, Dutch och Dorn tävlas i, även Perazzi kan göra det! :)



Postat av: Nina
Har du någon favorit häst affär? //NiNa

Svar: Jag gillar att åka till Sharpman i Mjölby när jag ska handla hästprylar, de har så stort utbud!


Postat av: Sofia
Vilken av dina ponnyer gillar du bäst?

Svar: Det är lilla Totte som står mig närmast om hjärtat, det var ju faktiskt min allra första ponny och bästa vän!



Postat av:
Fovorit årstid och varför? Du verkar gilla att rida i snön..?

Svar: Sommaren!! Pga att det är varmt och att de är mest tävlinga då! :D
Jag gillar inte vintern alls egentligen, jag hatar att frysa och gör det nästan hela tiden.. Men att rida i snön är väl iaf det bästa med vintern :)


Postat av:
Hur många anställda e ni igentligen?

Svar: Det är alltid jag + en hästskötare som jobbar. Och det är tre olika hästskötare anställda i företaget.


Postat av: H
Handlar du på billiga ställen som Hööks och Börjes ? Eller handlar du brara märkes ridgrejer ?

Svar: Jag brukar beställa från Hööks på Internet ungefär varannan månad


Postat av:
Vad tycker du om rollkur/hyperflexion?

Svar: Oj vilken svår fråga.. Detta är ju ett mycket känsligt ämne.. Men jag ska försöka svara så gott jag kan.
De negativt laddade termerna Rollkur och Hyperflexion som för de flesta betyder att man tvingar hästen att gå i en extremt rund form med mulen i bringan - tycker jag är fel, att tvinga hästen är alltid fel.
Jag tror dock inte att det är så många ryttare som verkligen kan tvinga sina hästar till något (om de inte använder någon typ av inspänningstygel förstås), de är ju trots allt väldigt stora och starka djur vi har att göra med.. Plus att jag inte tror att en häst som tvingas till arbete kommer att prestera på tävlingsbanan, även de måste tycka att det är kul att arbeta!  
Men jag är för att genom stretchande och mjukgörande övningar under lång tid med extremt mycket tålamod träna hästen till att arbeta i en djup, låg och rund form. Jag brukar jämföra hästarna med barn som utövar gymnastik; i början kan inte barnet gå ner i tex spagat men efter lång tids träning där man stretchar och töjer på gränserna kan denne utföra denna extrema rörelse utan problem. En dressyr rörelse som tex piaff är som spagat enligt mig!
För att sammanfatta så är jag emot att tvinga hästen till onaturliga påfrestningar för dennes kropp men jag är för att genom stretchning få den att jobba i låg och rund form.
Hoppas du förstår vad jag menar! :)
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se