Veckans Träningstips 14.

 2011-02-27    23:02:00   av:.

Programdelar.
Eftersom tävlingssäsongen drar igång på allvar nu är det dags att börja träna igenom de programmen man ska tävla. Mitt tips är att börja träna på programmen i delar, för att sedan kunna sätta ihop alla delar till en ”dans”. Självklart är det ju olika delar beroende på vilket program och vilken svårighetsgrad man tävlar på men jag tänkte ge några förslag ifrån två av programmen jag ska tävla under året.





Bild nummer 1 visar en del ur Lätt A:3, rättare sagt den avslutande delen. I programmet rider du förbi A i arbetsgalopp, längs E långsidan ska du rida ökad galopp. När du kommer fram till hörnet samlar du ihop till arbetsgalopp igen och följer sedan spåret fram till B där du vänder över halva ridbanan. Vid medellinjen, precis vid X, vänder du åt höger, mot domaren för att sedan göra halt vid G (markerat med ett kryss på min ritning). Detta är en lite klurig del av detta Lätt A program enligt mig, det är svårt att få hästen helt rak när man slutligen vänder upp på medellinjen, därför är det ett plus att man har en spegel (eller en vän/tränare som kan leka domare) till hjälp vid C kortsidan.

Var noga med att din häst är rakriktad på rakt spår och ställd i hörnen och i vändningarna vid B och X och att du hela tiden har blicken långt framför dig!

Bild nummer 2 visar en program del från Prix S:t Georges. Du börjar vid A i samlad galopp och rider sedan en vänster sluta (markerat med rött) in till medellinjen, tanken är att du ska komma fram till medellinjen strax innan X. Väl framme vid medellinjen rättar du ut din häst, rider rakt fram i ett några galoppsprång samt gör ett galoppombyte i språnget (markerat med en gul prick på min ritning) precis vid X.

Efter byten gör du en höger sluta (markerat med rött) ut till spåret igen, du ska komma ut till väggen/staketet strax innan hörnet så att du hinner göra ett galoppombyte i språnget (markerat med gul prick) innan hörnpasseringen. Fortsätt sedan i samlad galopp genom hörnet och längs C kortsidan.
Var noga med att din häst är rätt ställd och böjd genom hela rörelsen och att du har bra kontroll på din hästs takt och tempo!

Lycka till!

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se