Veckans Träningstips 13.

 2011-02-20    14:47:00   av:.

Serpentinbågar.

Serpentiner är något jag gör med alla mina hästar, det funkar på en precis inriden häst och en som tränar svår dressyr. Det är väldigt lösgörande och om man lägger in lite övergångar över medellinjen så gör det hästen väldigt lydig.




Titta först på bild nummer 1, tänk dig att du börjar övningen vid A rid sedan 3 serpentinbågar över medellinjen så att du kommer ut vid C. Se till att alla bågar är lika stora, att du har ställning i innersidan i bågarna men att din häst är helt rakriktad när du passerar medellinjen. Var noga med att du hela tiden har blicken dit du ska och att du sitter mitt över din häst och använder vikthjälperna åt rätt håll.
Gör detta om och om igen.

Du kan sedan förändra/försvåra övningen, titta på bild nummer 2 och tänk dig att du börjar på samma ställe – vid A. Rid på samma sätt 3 serpentinbågar, men nu gör du övergångar över medellinjen (se där jag markerat med rött). Om du tex gör övningen i trav kan du bryta av till skritt och skritta några steg innan du sedan sätter igång i trav igen.
Se till att din häst svara lydigt i dessa övergångar och att den är helt rak och parallell med kortsidorna när ni gör dom.

Det går även utmärkt att göra denna övning utanför ridhusets väggar, som tex i en stor hage eller på en stubbåker.
Lycka till!

 Bredezahra

Big tnks for interesting and useful site!

 2011-11-10    11:59:44     URL: http://bredezahra.blogger20.com
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se