Veckans Träningstips 12.

 2011-02-13    20:57:28   av:.

Noggranna vägar och skänkelvikningar med hjälp av koner.

Jag gillar att använda mig av koner i träningen, eller annat som liknar koner, på vissa ställen jag haft mina hästar där det inte funnits koner har jag använt cavalettiblock (även kallade sockerbitar), borstar och vedträn mm. Detta är en övning som går att göra utan koner men jag tycker inte den kommer till sin rätt lika bra utan koner, eller liknande, eftersom det kan vara svårt att rida med denna exakthet utan den hjälp som konerna ger. Det är en övning som är tänkt för ekipage som åtminstone påbörjat träning av Lätt A rörelser.



Det ser lite rörigt ut, men ta ett djupt andetag och läs sakta samtidigt som du följer ritningen på bilderna så tror jag att du kommer förstå ;) Annars ska du inte tveka att fråga mig hur jag menar!

Titta först på bild nummer 1. Tänk dig att du påbörjar övningen strax efter C i höger varv i antingen trav eller skritt. Rid först runt konen (den röda pricken) i hörnet och var noga med ställningen och böjningen i innersidan, rakrikta sedan din häst och rid in på en diagonal linje mot mitten av ridbanan. På denna linje rider du en skänkelvinkning (markerat med rött), var noga med att din häst ska vara lätt ställd åt vänster, parallell med långsidorna och har en jämn och bra framåtbjudning. Du ska vara noga med att du sitter mitt över din häst och att du har ett jämnt stöd på ytter skänkel och ytter tygel. När du kommer ganska nära X så rakriktar du och rider mellan de första konerna (paret som står närmast B) när du har passerat konerna vänder du ut och rider rakt mot nästa hörn längs ”B”-långsidan, var noga med att din häst är helt rak från öron till bakben. Rid sedan långt ut i hörnet runt konen och var här noga med, precis som i förra hörnpasseringen, att din häst är ställd och böjd i innersidan.
Vid A vänder du rätt upp på medellinjen och rider helt rakt mellan de mittersta konerna över X. Håll koll på takt och tempo, det ska vara du som bestämmer och inte din häst.
Vid C så vänder du åt vänster och gör samma ”krumelur” i detta varv. Först en noggrann hörnpassering runt den utställda konen, sedan in mot mitten av ridbanan i en skänkelvikning undan höger skänkel, rak fram mellan konerna, rakt ut på en diagonal linje mot nästa hörn och sedan en hörnpassering runt konen och sedan vänder du upp på medellinjen igen osv.

Titta sedan på bild 2, detta är en förenkling av den övningen jag precis beskrev.
Tänk dig att du börjar på samma ställe, lite efter C i höger varv rid sedan en noggrann hörpassering runt konen. Vänd därifrån in på en diagonal linje där du ska komma fram till medellinjen mellan X och A, under denna sträcka rider du en skänkelvikning undan vänster skänkel (markerat med rött). När du kommer fram till medellinjen rakriktar du och rider mellan de två konerna och sedan rakt fram till A där du tar vänster och rider igenom hörnet runt den konen. Följ sedan långsidan, där du håller extra koll på takt, tempo och att din häst spårar. Långsidan avslutar du med ännu en noggrann hörnpassering och rider längs kortsidan mot nästa hörn där du gör detsamma. Efter hörnet vänder du in på en likadan diagonal linje och rider en skänkelvikning undan höger skänkel, vid medellinjen rättar du ut och rider mellan konerna och väl framme vid A vänder du åt höger osv.

Var under hela övningen extremt noga med din blick, du ska titta dit du ska hela tiden. Se även till att du inte välter någon kon!
Lycka till!

 My

Kul övning, jag fattar precis! ;)

 2011-02-15    18:37:03
 Sanna

My; Kul att du tycker det! /Sanna

 2011-02-19    11:24:02
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se