Det här med prisutdelningar..

 2011-08-17    12:12:00   av:.
Är ett känsligt ämne..

Jag tycker att alla prisutdelningar skulle ske utan häst. (Nu gissar jag att många reagerar väldigt starkt..) Men i vilket fall så är det min åsikt, jag anser att det är onödigt och alldeles för riskabelt.
Istället så borde det finnas en prispall med plats för första, andra och tredje placerade på tävlingsplatserna - precis som prispallarna i andra sporter, såsom skidskytte eller liknande.

Jag tror inte att det är många hästar som njuter av detta moment så mycket som deras ryttare gör. Det är nog fler hästar som tycker att det är ett stressigt och jobbigt moment än vad det är hästar som känner motsatsen. Självklart finns det individer som gillar det, tex min lilla ponny Totte. Men som sagt jag tror att det är en stor andel hästar som ogillar det hela.

Många som argumenterar för prisutdelningar till häst nämner det med att sponsorer vill att segertäcket ska visas upp.. Men jag tycker att det finns minst en annan fungerande lösning. Detta genom att man skulle leda vinnarhästen med täcket på sig framför prispallen och publiken.
Risken för skador skulle minska betydligt om bara en häst blev ledd på prisutdelningen om man jämför med tex fem ekipage i full galopp på ett ärevarv.

Vad tycker ni kära läsare?
Skriv gärna era åsikter, så kan jag skriva ihop ett inlägg om detta igen - då med en utökad diskussion!


Enligt mig en säker prisutdelning i Trollhättan, bild från min ponnytid :)
 Anonym

Det kan jag faktiskt hålla med om! Inte minst de ekipade som inte placerat sig 1,2 o 3 utan måste gå in till fots med och stå med hästarna brevid sig. Då känner man sig ganska liten om det skulle hända något.

 2011-08-17    14:25:46
 Moa

Har faktiskt aldrig tänkt på det. Men nu när jag läst detta så är jag villig att hålla med. Man ser ju ofta hästar som är nervösa och på helspänn på prisutdelningar så varför inte. Borde vara fler arrangörer som tar initiativ till denna metoden. Om det är så att det ska vara ärevarv så kan ju ryttarna springa utan häst, haha.

 2011-08-17    22:42:45     URL: http://moalarsen.blogg.se/
 Blomma

Håller med!

 2011-08-19    07:28:28
 Anonym

Jag skulle bli väldigt tacksam om man slapp ta med sig hästen på prisutdelningen. Min häst, som annars är hur snäll och väluppfostrad som helst, står mest på bakbenen under prisutdelningarna. Han har också svårt att lugna ner sig efter ärevarvet vilket inte direkt är någon fördel om vi ska rida en till klass direkt efter. :(

 2011-08-24    03:32:59     URL: http://jeeanette.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se