Ubbe träning med Emma.

 2013-06-18    00:23:37   av:.
Idag åkte jag, Rebecca och Emma till Gunnarskäl, ett stall i närheten av oss, där Sveriges piaff och passage kung ärade med ett besök. Ubbe är för många väldigt välkänd, om inte annat, så till namnet. Så var det för mig, jag har hört så mycket gott om den mannen i så många år, men idag var första gången jag träffade honom!
Detta var en mycket trevlig upplevelse och jag blev väldigt imponerad över att se hur han jobbade med fina Emma.
 
Ubbes specialitét är att lära hästarna trampa och detta helt från backen, med endast en pisk och i träns eller kandar.
Emma kan ju redan allt som har med piaff och passage att göra, men som med allt finns det ju alltid detaljer att finslipa på och för mig så är det guld värt med alla tips jag kan få för att lära mig utföra dessa svåra rörelser tillsammans med henne! Bland annat så tipsade Ubbe om att jag skulle jobba mycket med att få henne lösgjord i en något högre form samt rida mycket sluta och öppna innan piaffen och att jag skulle tänka mycket framåt när jag väl var i piaffen för att minska att hon trampar för brett med bakbenen.
 
Det var väldigt häftigt att se hur lugnt och metodiskt han arbetade med henne in i trampet, många ryttare/tränare anser jag stressar och jagar in hästarna i denna enorma samling bara för att få benen att trumma fortare, vilket resulterar i en missnöjd spänd häst som inte gillar uppgiften den har framför sig. Ubbe däremot, var som sagt lugn och gav Emma många små pauser med tid att slappna av och tänka igenom vad han bad henne om. Kul och lärorikt att se!
 
 
 
 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se