Svar på första delen på första frågestunden -12.

 2012-03-09    23:47:00   av:.
 Julia

Hej! Jag undrar, du som har så fantastiska hästar med kvalitéer, hur får man råd till att köpa så dyra hästar samt att ha hästar utbildade hos Mattias?

 2012-03-01    11:48:17

Svar: Hej Julia. Det jag tror är att du, säkert bland många andra, missuppfattar att alla "mina" hästar inte är mina - de ägs alla (förutom ponnyerna Totte och Benjamin) av företaget, Sanna Nilsson Dressyr AB. De är alla investeringar som företaget förhoppningsvis ska tjäna pengar på i framtiden. Vilket även betyder att ALLA hästar ALLTID är till salu.
De är inte inköpta för min personliga glädje, utan som en del av en mycket långssiktig affärsplan. Att rida och sköta dessa hästar är bara mitt jobb och precis som Totilas hästskötare så gillar jag för det mesta detta arbete skarpt - trots att det finns negativa sidor också, tex pressen att ta hand om dessa dyrbara djur, det finns inte den minsta plats för misstag. 
Samma sak gäller i att ha hästar på utbildning hos Mattias, det är inte jag som personligen betalar detta utan dessa kostnader är inräknade i budgeten för företaget. Enligt mina beräkningar ökar hästen som står hos Mattias betydligt mer i värde än vad kostnaden att ha den där - så duktig hästutbildare är Mattias! 
Fråga gärna igen om du undrar något mer. :) /Sanna 


 
 Marika

Har frågor av lite samma karaktär som Julia:
Om man driver en verksamhet så är ju tanken att den ska gå med vinst. Många hästverksamheter går inte med plus och har dessutom svart arbetskraft anställd. Hur får du din verksamhet att gå runt? Vad kan du tipsa andra hästföretagare om? Hyr du ut stallplatser?

 2012-03-01    14:47:21


Svar: Det är svårt att starta och driva företag i alla branscher, men troligtvis lite extra svårt just i hästbranschen, mycket för att det är en osäker och väldigt långsiktig verksamhet som ska drivas. Men det finns mycket pengar att hämta också, sporten är stor och sprid över precis hela världen. Min verksamhet anser jag fortfaranden vara i "startgroparna", jag tror att det är just därför den kommer att fungera jag har i beräkningen av budget varit helt ärlig med hur långsiktig affärsplanen är.
Affärsplanen är till stor del att utbilda och sälja dressyrhästar av högsta kvalité, det är där jag vet att det finns stort kapital. Men för att hela tiden ha en grundinkomst i företaget arrangeras träningar, hyrs anläggningen ut, drivs en ridsportsbutik mm.
Framförallt att jobba hårt med långsiktiga mål och drömmar. Jag håller även väldig koll på mig själv i att inte lägga in för mycket personligt i hästarna, jag älskar dem alla på olika sätt, men jag vet att dagen då de ska säljas kommer och det kommer vara den dagen då de går som allra bäst. När jag vill ha hästen för mitt eget nöjes skull som mest är det dags att sälja den och då kommer inte jag vara personen som har råd att köpa den till mig själv. För att tjäna pengar på det här med hästar måste det drivas som vilket typ av vinstdrivande företag som helst och då måste hästarna - iaf på kontoret ses som vilken typ av investering som helst (i stallet ska de alltid tas om hand som de djur de är såklart). Hoppas att du förstår vad jag menar!?
Just nu är stallet fullt och vi hyr inte ut några stallplatser förutom under träningsdagar.
Du är välkommen att fråga igen om jag inte förklarat bra. /Sanna


 My

Jag tycker inte att det är så konstigt att man kan livnära sig på hästar, bara man är bra nog! Vilket Sanna tränat sig att bli!
=)
Min fråga är om Don Dorn, jag undrar om du tänkt att tävla honom och isf i vilken klass det här året? Om han inte skadat sig menar jag.. Tack för bästa bloggen!! KRAM

 2012-03-01    16:56:33

Svar: Planen var att lära känna varandra ordentligt och förhoppningsvis debutera på tävlingsbanan i sommar. Nu har den planen ändrats och vi får se hur det blir med tävlande och tränande överhuvudtaget, men om vi har riktigt tur så kan vi debutera någon liten klass i slutet av 2013 :) Kul att du tycker om bloggen, tack själv! /Sanna


 

Jag undrar var inöägget om hur man fixar din snygga tävlings-håruppsättning tagit vägen? ingen kritik, antar att du glömt? Men det kan också vara så att jag missat det??

 2012-03-01    17:20:27

Svar: Oj det har jag helt glömt, tur att ni läsare påminner mig! Det ska jag fixa :) /Sanna


 Alexandra

Hej!
Min fråga är hur du har tagit dig till där du står idag. Allt ifrån vilken utbildning du har, vad som hände efter skolan, pengafrågan (det är ju dyrt att ta sig till din livsstil som du lever och att väl leva i den) och hur har du helt enkelt fått möjligheten att leva din dröm?
Tack för en superinspirerande och bra blogg!! Kram

 2012-03-01    17:30:58

Svar: Hallå! Mycket info om mig finns att läsa i kategorin "Skribenten" här på bloggen. Startade med mina föräldrars hjälp företaget redan när jag var 16 år (då i mycket liten skala) och hade bestämt mig för att jag ville jobba med hästar och ridningen, samt valt hästinriktning på gymnasiet. Mina föräldrar var och är mycket stöttande i mitt intresse för hästar och jag fick min första ponny av dom när jag var 11 och min andra 1,5 år senare. Efter det så är pengafrågan företagets, hästarna är inköpta som investeringar för framtiden. För att leva min dröm har jag pluggat mycket småföretagande, tagit hjälp av duktiga privatpersoner som kan massor om att driva företag och läst kurser om företagande på gymnasiet. Det är inte helt lätt att lägga fram en budget som håller för ett nystartat hästföretag och sedan få lån på affärsplanen, men efter mycket om och men så har jag lyckats med det och kan nu fullfölja min idé.
Hoppas att du blir nöjd med svaret! Tack själv! /Sanna


 Petra

Ska Donegal Danny bli din framtida tävlingshäst? Hur ser planen ut? jag har själv en 6 åring :) Tack för en inspirerande blogg!

 2012-03-01    17:47:25

Svar: Nej, det är inte tanken. Danny planerar jag att sälja under 2012, detta för att få större inkomster i företaget. Planen är att försöka kvala honom till Falsterbo Horse Show under våren och försommaren. Kul att du gillar den! /Sanna


 Mickaela

Bor du själv eller med dina föräldrar/sambo? :)

 2012-03-01    20:07:05

Svar: Jag bor själv, med mina två hundar :) /Sanna


 Rebecka

Hej!
Jag undrar om du har någon mejl adress där man kan kontakta dig? :)
Har en fråga, men vill inte ta den här.
MVH
/Rebecka

 2012-03-01    20:13:36

Svar: Hej! Japp, du kan nå mig på [email protected] :) M.v.h /Sanna


 

Hur gammal är du?
Är du singel eller har du någon hemlig pojkvän?

 2012-03-01    20:24:50

Svar: Jag är född år 1991, så jag fyller hela 21 år i år. Hehe, nepp ingen hemlig pojkvän här inte :P /Sanna


 Fia

Hej!
Kul med frågestund igen!
Jag undrar om du har tänkt att prova på någon annan gren också, typ hoppning eller fälttävlan!? :D
Stora kramar

Ps. Till Rebecka, jag vet Sannas mejladress, [email protected]
:)

 2012-03-01    20:40:58

Svar: Hej! Kul att du gillar det :) Ne, det har jag faktiskt inte - dressyr passar mig utmärkt!! /Sanna


 Ida


Hej först vill jag tacka för en jättetrevlig och inspirerande blogg! Sen undrar jag oxå hur du haft råd med allt? Eftersom du inte är så gammal och har en sån anläggning med så många fina hästar, det tar vanligtvis många många år för toppryttare att kunna ha det så!? Önskar att man själv levde så. Mvh ida

 2012-03-01    21:59:06

Svar: Hej Ida. Det känns som om jag svarat på de här frågorna ovan, så jag hänvisar dig dit om det är okej!? Fråga bara i en ny kommentar om du inte tycker att du fått något svar.
Förövrigt så förstår jag att många vill leva som jag, det är ju även min dröm, men jag kan även försäkra dig om att det finns baksidor med allt - det är tex extremt svårt att driva ett företag och pressen av att allt ska fungera är ohyggligt stor och tung att bära. M.v.h /Sanna


 Julia - tävling i bloggen, samarbete med CF hästshop!

Hur mycket tycker du en 5-åring ska kunna i dressyr?
Om du betäckte ett av dina ston med en hopphingst, för att få en avkomma som är duktig i dressyr, vem skulle det bli?

 2012-03-01    22:04:04     URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Svar: Det är självfallet väldigt individuellt, alla hästar växer och mognar olika.
Men mitt mål i utbildningen för alla unghästar är att vara med i årgångsklasserna på Falsterbo, vilket betyder att en 5-åring ska gå säkert i Lätt A. Som sagt det är mitt mål med en 5-åring,
om hästen inte är redo ska man självklart inte stressa i den kunskap. 
Oj, vilken svår fråga.. Jag har aldrig funderat i liknande banor, men jag tror att jag skulle välja Satisfaction e: Stakkato eftersom jag tycker att den är otroligt vacker och har fått så mycket beröm för extremt hög ridbarhet! :) /Sanna


 Lena

Jag tycker att det är lite tråkigt att det blir så pengafixerat här.. Tror även att folk "vill ha ditt liv" för att de tror att det alltid är lätt och roligt.
Jag undrar mer hur du Sanna har orkat träna så extremt mycket som du måste gjort för att bli så extremt duktig i så unga år? Och hur du orkar och klarar av att driva ett så stort företag som dundå gör? Hag är väldigt imponerad utav dig iaf! Ta ingen skit, det är du inte värd! :) kramar

 2012-03-01    22:49:39

Svar: Jag kan i viss mån hålla med dig och på dina frågor så svarar jag att det måste vara för att jag tycker att det är så roligt att träna och tävla! Ett bra träningspass kan vara värt ett års skitgöra ;) Tack så mycket, snällt sagt! /Sanna



Resten av svaren kommer snart upp :)
 moa

Hej Sanna! Skulle du vilja följa min blogg? Skulle du kunna länka min blogg på din?:) Vill du sprida min blogg till dina väner?:) Kram Moa

 2012-03-10    13:26:41     URL: http://moaochpepsi.blogg.se/
 Julia - tävling på bloggen i samarbete med CF hästshop

Nu blev jag nyfiken på dina hundar, vad är det för några? :)

 2012-03-10    13:52:06     URL: http://ohjuliet.blogg.se/
 Anonym

Moa; Hej! Ska kolla in din blogg och också dela med mig till mina vänner :) Hoppas vi ses snart!

Julia; Kolla in kategorin "Hundarna", Zita och Diva bor med mig! :) /Sanna

 2012-03-10    15:41:00
 Kerstin

Så Don Dorn är till salu, om han blir frisk. Har du köpt in honom för att tjäna pengar på honom? Rimmar dåligt tycker jag. Tyckte att jag läste i ett inlägg att du hade drömt om just den här hästen i halva ditt liv! Du skriver att du inte fäster dig vid dom här hästarna, det

låter ju inte så när du just skriver om Don Dorn. Jag trodde att din pappa hade köpt honom som en Grand Prix läromästare till dig. Men alltså

inte...

 2012-03-10    23:54:15
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se