Sparven.

 2012-08-22    15:57:00   av:.
Det gör ont i mitt hjärta, jag ser helst inte på dessa bilder.. Men en bild säger mer än tusen ord och vår lilla Sparv tycker jag förtjänar att få "berätta" sin historia, det är inte alltid lätt att vara ett djur´- inte ens i ett så rikt land som Sverige. Tyvärr så finns det så många idioter som inte borde få ha djur!
 
Såhär såg Sparven ut innan hon kom till Sverige, bilden är tagen i juni.
 
En kort tillbakablick, i början av juli hittade jag av en slup en hästannons på internet dom fångade min uppmärksamhet. Det var ett fint toppstammat hoppsto nyligen importerat från Holland till ett mycket lågt pris. Hästen fanns i Markaryd och eftersom att jag var väldigt nyfiken om vad det var för häst och varför den såldes så billigt bestämdes det att vi påväg hem från EM, i slutet av juli skulle stanna till och titta på henne då vi ändå passerade. Jag måste säga att det var tur att vi gjorde det!
Sparven var så mager och nertagen att det vände sig i magen på mig. Hemskt att se att ett stackars oskyldigt djur behandlas på ett sådant sätt!
Eftersom hon var så illa däran så kunde hon omöjligt köpas in i företaget som en "investering", anblicken av henne gav en tveksamhet om hon ens skulle överleva. Hade inte hjärta att lämna henne där så jag och Rebecca - hästskötare och bästa vän - beslutade oss snabbt för att skrapa ihop alla våra sparade pengar och köpa loss henne.
 
Väl hemma i Lista, kom vår veterinär Rådeberg ut och undersökte henne, hon var långt ifrån frisk pga hur extremt undernärd hon var, men hon var inte halt. Dock så kunde Rådberg konstatera att någon människa raspat sönder precis hela munnen på vår stackars häst - vilket gör det ännu svårare för henne att få i sig någon mat även då det äntligen erbjuds!
Sparven har alltså under sin månad i Sverige, troligen inte fått varken mat eller vatten, lägg sedan på att människan som behandlat henne på det sättet även har skadat hela hennes mun - vilket kommer påverka henne i några månader till innan det läker ordentligt. Hon verkar som tur är inte ha jätte ont utav skadorna i munnen eftersom hon heela tiden försöker äta så mycket hon kan.
 
Som sagt, en bild säger mer än tusen ord, så här får ni  ett gäng (på dessa hade hon ändå piggnat till efter att ha varit hos oss ett par dagar);
 
 
Som ni ser på bilderna ovan är hon hemskt mager, väldigt uttorkad och torr i alla slemhinnor och runt mulen, hennes hovar hade börjat ruttna och hon var svag och orkade knappt stå och gå.
Jag mår dåligt av att se dessa bilder, men jag är så glad över att vi kunde rädda henne och ge denna sötnosen en andra chans! Världens finaste lilla sparv!
 Elin

Jättefint utav er att ta hem henne och ge henne en ny chans i livet! Guldvärt flera gånger om!
Sen undrar jag om ni polisanmälde personen ifråga? Och kanske har ni några nya bilder?
Skulle vara roligt och följa hennes återhämtning och utveckling :)

Svar: :) Nya bilder är publicerade nu!
Sanna Nilsson

 2012-08-22    20:58:50
 camilla

Fruktansvärt hur man kan göra så. Folk är inte riktigt kloka :(
Håller tummarna att hon bättrar på sig ordentligt och blir så fin som hon säkert är under den magra utsidan.

Svar: Verkligen, det är hemskt! Tack!
Sanna Nilsson

 2012-08-22    21:08:08     URL: http://millas.blogg.se
 Malin

Vilken himla tur att du såg annonsen o hade möjlighet att kunna rädda henne<3

Svar: Det håller jag med om! :)
Sanna Nilsson

 2012-08-23    07:10:31
 Kristina

Gissar att det är en viss Madeleine som du köpt henne av. Denna människa har så många anmälningar emot säg så det är konstigt att hon går fri. Detta är en av hundratals hästar med samma öde , många har inte överlevt. All heder åt dig att du tog hem henne !

Svar: Det är inte min avsikt att hänga ut nån på internet, men jag tycker som du att det är vääldigt konstigt att en sådan människa går fri - vilket är helt sjukt fel också!
Sanna Nilsson

 2012-08-23    07:12:27
 Malin

Som jag skrivit förr så är ni underbara som ger henne en andra chans!! Usch hur kan man göra så mot ett djur??? Dumma dumma dumma människa!!! Hoppas hon blir bra i munnen snart så hon kan äta upp sig ordentligt!!

Svar: Väldigt snällt sagt :) Det är verkligen hemskt! Helt sjukt vilka idioter som finna i detta land!!
Det hoppas jag med och vad det verkar så mår hon bättre och bättre för varje dag!
Sanna Nilsson

 2012-08-23    09:16:38
 Nickan

Åh så söt! Hur ser hon ut nu? Har hon lagt på sig? Väntar med spänning på mer bilder av Sparven!

Svar: Nya bilder är publicerade nu :)
Sanna Nilsson

 2012-08-23    15:02:55
 Tida

Tänk om fler hade möjligheten att kunna rädda ett djur i nöd!
Det värmer att veta att det lilla livet nu har det bättre och har fått en andra chans här i livet!
Lycka till och håll oss uppdaterade om hennes öde....

Svar: Ja man önskar att man kunde ta alla djur i nöd till sig och ta hand och vårda dom som dom förtjänar! Tack,det ska jag!
Sanna Nilsson

 2012-08-23    22:07:34
 Julia

Hon hade tur som kunde komma till er, guld värt med såna som er!

Svar: Kul att höra, tack!
Sanna Nilsson

 2012-08-25    22:07:11     URL: http://ohjuliet.blogg.se
 mimmi

En fruktansvärd historia men underbar solskensberättelse:-D

Svar: Hoppas och tror att det slutar som en fantastisk solskensberättelse!! :D
Sanna Nilsson

 2012-08-28    15:50:53
 Linn & hästen Surre

Åh gud vad fint gjort!! :) <3 guld värt för den stackars kraken!

 2013-11-01    13:18:42     URL: http://hipshot.blogg.se
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se