Två tävlingsdagar i Åstorp.

 2011-03-27    00:20:50   av:.
Är nu avklarade här nere i Skåne.

Mattias har ridit som en galning och har två starter kvar under morgondagen. Jag har ju bara startat Dutch, en gång idag och en gång igår och är nu klar för den här helgen.
Och hur har det gått då..? Jo, det är har väl både gått bra och dåligt..

Igår var jag så nervös så att jag trodde att jag skulle dö, vilket Dutch säkerligen kände av.. I vilket fall så fick vi massor med hjälp av Mattias på framridningen och efter ett tag så gick det riktigt bra! Trots detta så sitter jag på en bomb, en vacker sådan, men ändå - en bomb!
Inne på banan gick det bra, trav programmet var riktigt bra, skritten var bra - ett felsteg i en skritt piruett, men den ökade var super. I galoppen tappade jag lite fokus och den vilda faran jag arbetar med hittar ju direkt på galenskaper, här kom oxå missarna. 2 gigantiska och minst 4 små missar, mellan missarna är han dock jätte fin, piruetterna var nästintill klockrena och serien med 4orna var oxå bra! 
Vi slutade med resultatet 63,3 % (tror jag) alltså inte alls långt ifrån ett SM kval, riktigt surt nära - en miss mindre och vi hade fått det.. Trist var oxå att domarna var väldigt oense, 8 % skillnad.. Menmen, inte mycket att göra. 
Tog plats i mitten av resultatlistan, men tror att vi var andra bästa Young Rider med dessa poäng. Var faktiskt nöjd över vår insatts trots missarna.

Idag gick det däremot riktigt dåligt, det var prisutdelning till klassen före när jag började min framridning och jag tror det var det som fick Dutch att explodera - bokstavligt talat. Efter den första explosionen gick han dock tillbaka till den laddade bomben för att sedan explodera x-antal gånger till.. Iaf så var det mesta under framridning katastrof, jag lyckades fixa till det några gången och få honom riktigt fin men då kom alltid ett störande moment och förstörde, tex så startades en fyrhjuling precis bredvid osv.. När vi väl skulle in på banan var han så spänd att han börjat att dra upp tungan i munnen och efter första halten så var den fast just där, högt upp och klämd. Han var därför mer eller mindre okontaktbar, stegrade, sparkade bakut, you name it..  Fler missar än vad jag kan räkna till, hela ritten var en miss kan man säga. Vet inte exakta procenten, men det var typ 56-57 tror jag.
Riktigt illa alltså.
Efter att ha pratat med alla vänner och bekanta här nere är jag dock sugen på ett nytt försök.
 
För övrigt så har det varit extremt hård bedömning denna helg, snacket har gått "de ger ju inte direkt bort poängen.." Iofs tycker jag det är bra, det är ju en nationell svårklass dressyr tävling vi är på och konkurrensen är brutal! Självklart ska det bedömas tufft!

Har ganska mycket bilder, några "backstage" som jag tänkte visa er och om ni (och jag) har riktigt tur så skickar Göran (fotograf) bilder till mig den kommande veckan som jag oxå kan lägga upp här, han har iaf tagit ett helt gäng kort på mina två hästar dessa dagar! :D

Imorgon ska som sagt Mattias tävla igen och jag ska självklart stå som klistrad vid sidan och titta!
Efter det så åker vi tillbaka till Hviderup och spenderar natten där för att sedan åka hem igen på måndag.

Det blev ett ganska långt inlägg nu, tyvärr ingen bild - men de kommer :)
 carro

kan du inte slänga ut lite bilder? =)

 2011-03-27    10:39:09
 Anonym

Hård bedömning ska det vara men jag tycker att domare på den nivån inte ska bedöma så olika.Det ska inte kunna skilja så mycket...Jag hoppas din lilla krutburk lugnar ner sig till nästa gång...

 2011-03-27    16:23:42
 linn

hej! Hviderup är det antonia ramels färäldrars ställe? Lycka till med allt!

/Linn

 2011-03-27    19:31:30
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se