Jag dissar.

 2011-03-01    12:10:00   av:.

Det nya systemet på tävlingsdatabasen.
Jag var en utav dom som var för tdb när det först kom, jag tycker att det är enkelt och bra att ha alla sina anmälningar på ett ställe och där oxå lätt ha koll på betalningar och premier.
Men nu när det blivit ändringar, så går det nästan inte att göra en hållbar tävlingsplanering - framförallt inte om man har så många hästar som ska tävla på så olika nivå som bla jag har.

För er som inte hunnit irritera er på det nya systemet eller inte är insatta i tdb överhuvudtaget så ska jag förklara problematiken lite..

När anmälningstiden öppnar till en tävling så är det nu först till kvarn, förr var det en månads anmälningstid och om det var för många anmälda så lottades ekipagen som skulle få starta fram. Men nu är det som sagt först till kvarn som gäller och så fort det maxantalet anmälningar inkommit så stängs anmälningsmöjligheterna. Detta gör ju att många anmäler hysteriskt direkt när anmälningen öppnar, det blir sedan flera avanmälningar i sista stund och utan reservlistor så öppnas anmälningarna snabbt igen tills någon hunnit ta den nya lediga platsen. Det är sjukt stressande enligt mig, man skulle ju villa ha koll på datorn och tdb dygnet runt liksom.. Men det finns inte tid för det.

Ett ex; Jag hade tänk anmäla till Högbo med Dutch, en utav tre tävlingar där jag planerat att försöka kvala till SM med honom. Den ordinarie anmälningstiden startade 22/2 18.00 och skulle avslutas den 22/3 18.00, men vid 18.00 den 27/2 så var anmälningsmöjligheten redan stängd! Det är sjukt! Klassen är alltså full trots att det är 23 dagar kvar på ordinarie anmälningstid. Det förstör verkligen min planering och jag kan tänka mig att många är i liknande situationer.

Samtidigt som detta gjort allt krångligare för alla ryttare så har det skapats nya regler för arrangörerna, de måste tex skriva ut vilka domare som kommer döma i propositionen och därmed ha detta fastställt mycket tidigare än förut. Även reglerna för uppstallning har komplicerats massor så att det blir svårare att arrangera meetings, det finns självklart anledningar till dessa nya regler - men jag tycker inte att de nya reglerna är värda att det blir så mycket färre tävlingar!!

Man får verkligen sitta klistrad vid datorn och anmäla direkt när ordinarie anmälningstid öppnar för att ha en enda liten chans att få tävla någonstans överhuvudtaget!
Jag vill helst vänta till sista anmälningsdag och verkligen känna efter på "dagsformen" innan jag anmäler till en tävling, men den taktiken kan man ju glömma nu! Man får vara glad om man lyckas anmäla till någon tävling alls..

Hoppas ni förstår min förklaring och problematiken! Om inte så kan jag kort och gott säga; JAG DISSAR DETTA!

 Fanny

Riktigt bra skrivet och jag håller verkligen med! trodde systemen var till för att underlätta för användarna och tävlingsarrangörer, inte tvärt om. Det verkar dock vara så med det mesta just nu, att man finner lösningar på problem som egentligen inte finns med ogenomtänkta regler och ändringar som resultat...

 2011-03-01    13:42:40
 Jummie

Logiskt sett så borde de väl fortsätta lotta när anmälningstiden är slut, de kan ju inte bara stänga ute ryttare som väljer att vänta med att anmäla sig till en tävling. Är anmälningstiden satt till en månad framöver så ska det väl vara så också..

 2011-03-01    15:02:08     URL: http://jumsan.blogspot.com
 Anonym

Super bra inlägg! Fler hissa & dissa inlägg från din sida tycker jag!!

 2011-03-01    18:17:23
 Mia

Juniorer o YR ryttare har ju alltid fått gå före, har de ändrat de? Även om de är kval så går de före. Eller tar inte systemet såna saker?

Fd tävlingsryttare

 2011-03-01    19:07:42
 Louise

Det är helt galet! Var precis som du för hela tdb, tyckte det var så bra tills nu! Stor Diss!

 2011-03-02    00:13:35     URL: http://lhdressyr.blogg.se/
 Emma

Håller helt med! Det är helt värdelöst! Och om de nu ska ha först till kvarn, så borde det åtminstone fortfarande gå att anmäla sig även om klassen är full och att man då hamnar automatiskt på reservlista,som sedan plockar in ekipage efter hand om någon avanmäler. Just nu är det ju extremt hetsigt och som sagt, man måste sitta och bevaka systemet.. Hoppas det blir ändring på detta omgående!

 2011-03-02    08:09:19     URL: http://emmabstrom.blogg.se/
 sofia

Hela grejen suger verkligen tkr jag! Vrf ändra när det är så pass nytt?! O om det ska vara först till kvarn borde man iaf skriva det i propparna!!

Gillar inlägget, fler Sanna hissar o dissar till folket tack! ;D

Kram Sofia



 2011-03-02    16:22:36
 En alltför ofta bortlottad!

Jag har då inte haft några problem att hinna anmäla, i lite god tid är ju inte svårt att vara. Tycker det är mycker värre när bortlottningar sabbar tävlingsplaneringen... Det här systemet är i alla fall rättvist.

 2011-03-02    23:24:07
 Sara c

Hej! Jag undrar helt enkelt hur du byggt upp din verksamhet. Hur du finansierat den och hur du driver den. Jag är två år äldre än du och just nu känns det hopplöst hur man ska kunna fortsätta att hålla på med hästar på den nivån man gjort innan. Jag utbuildade min förra häst upp till st george. Nu har jag haft 2 års uppehåll för att jag ville resa. Vart får man liksom pengar ifrån? Jobbar du vid sidan av din verksamhet eller har du gjort det innan för att kunna starta den? Har du raggat sponsorer? Ställer dina föräldrar upp eller köper du dina hästar själv?



för mig känns det bara hopplöst att komma någonstans när de fina hästarna kostar så jäkla mycket! Jag vet att jag har talang, tränar också hos Mattias och har bland annat ridit din perazzi, men ja... Hur sjutton göra man?

 2011-03-03    13:43:59
 linda

Håller helt med dig förut va det jätte bra nu är det verkligen skit !

 2011-03-03    16:27:37
 Karro Grape

håller verkligen med!

Tycker dock inte det förra systemet fungerade heller med bortlottning, men det här är ännu värre! Ska man använda sig av det här systemet så krävs det så många fler tävlingar på alla nivåer!

Och för oss som håller på att kvala nationellt (på ponny) är det ju inte heller lätt. Högbo te.x. kommer ha hunnit öppna sin anmälan innan jag har hunnit med nästa chans att kvala. Och eftersom det är den första nationella för många i de här trakterna (typ överallt utom skåne..) så kommer ju den bli full på tre röda, vilket göra att man helt enkelt snällt får vänta på nästa...

 2011-03-03    22:08:17     URL: http://karrodandy.blogg.se/
 Sanna

Till alla ovan; Det känns skönt att så många håller med mig, då kanske systemet ändras snarast!!

Jag förstår dock de som tycker att bortlottningen var dålig, det hände mig flera gånger oxå - men då fanns det regler som sa att man kunde kräva att få starta om man tidigare blivit bortlottad (tror det var efter 2 ggr).. Jag tycker att det är sjukt att man ska behöva sitta och bevaka tdb och anmäla direkt när anmälningstiden öppnar för att ha en chans att komma med. (någon har skrivit "i lite god tid är ju inte svårt att vara", jag tycker att om man försöker anmäla på dag 4 av 30 på ordinarie anmälningstid så är man ute i VÄLDIGT god tid - och till och med detta är tydligen försent..)

Menmen.. jag hoppas på frändring!

/Sanna

 2011-03-08    00:45:50
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se