Besvarade frågor.

 2011-03-18    10:05:00   av:.
Postat av: märta
Vad tycker du att du själv har som sämsta egenskap som ryttare?

Svar: Jag har många saker som jag vill bli bättre på. Men den sämsta är svårt att välja ut, kanske är det att jag ibland blir passiv i ridningen.



Postat av:
Efter att ha läst den negativa frågan ovan kontrar jag med att fråga vad din BÄSTA egenskap som ryttare är? :-)

Svar: Jag är ganska bra på att känna av hästen jag sitter på, jag rider försiktigt och kan pga av detta ofta lugna stressade hästar - det tycker jag själv är bra! 


 
Postat av: My
Har du hopptävlat någon gång?

Vad gör du när du har tid över?

Vad har du för kamera som ni (Rebecca) tar alla bilder med - den verkar bra/det blir bra bilder iaf!?

:D

Svar: Bara på klubbnivå när jag var liten. :) 
Jag har aldrig tid över, hehe. Nerå lite seriöst, jag försöker träffa vänner och familj så mycket som möjligt då livet på hästryggen ibland blir ganska ensamt.
En Canon, Eos 550 D. 



Postat av: Julia
Är ny läsare här, och har inte riktigt förstått det här - är gården du jobbar på din egen? Hur många hästar står där och vad är det för verksamhet som bedrivs?

En annan grej, kan inte du skriva en kortare presentation om dig själv till oss nya läsare? Vore kul att läsa :)

Mvh
Julia

Svar: Roligt att du hittat hit! :) Nja, jag hyr anläggningen som jag bor och jobbar på. Jag har hand om alla 13 hästar som står på anläggningen, 11 är mina egna och 2 är inhyrda hos mig. 
Verksamheten innefattar till stor del utbildning och tillridning av dressyrhästar/ponnyer för framtida försäljning. Men jag håller även lektioner, arrangerar träningar på anläggningen för tränare som kommer utifrån, har en liten avelsverksamhet och håller på att starta upp en ridsportbutik.

Det ska jag se till att göra när jag får tid fr det :)
MVH /S



Postat av: Matilda
Jag säger som hon Julia ovan här.
Det skulle vara roligt att läsa! :)

Svar: Då ska jag se till att fixa det snart! :)



Postat av:
hur mycket kostade dina hästar?
(mest nyfiken på tävlingshästarnas prislapp)

Svar Mina hästars prislappar är något jag aldrig diskuterar, tycker inte att någon har något med det att göra.



Postat av: Sandra
Har sett på dina bilder att du rider väldigt mycket på graman, varför? Tycker att på många av bilderna ser hästarna ut att gå bakom lodplanet, (nu är det ju bara baserat på bilder och det är inte säkert att de går så hela tiden) men jag är lite nyfiken på hur du tänker kring användandet av graman och formen på hästarna då det är ett mycket aktuellt ämne. Om du redan diskuterat det på bloggen ber jag om ursäkt om jag missat!
Förövrigt tycker jag att du har mycket fina hästar!
MVH // Sandra

Svar: Detta har varit uppe på tapeten en del, men det är lugnt - vi tar det igen :) 
Jag använder mig en del av hjälptygeln graman för att jag tycker att det hjälper vissa hästar att hitta rätt form att jobba i.
Sen jobbar jag mina hästar i en ganska låg form stundtals eftersom jag tror på att hästarna ska stretchas genom hela kroppen, de måste var lösgjorda, mjuka och suga på bettet innan de kan komma till samling och den upp i en högre form. 
Hoppas du är nöjd med det svaret! 
Tack så mycket! :) MVH /S

 


Postat av:
Hej jag undrar vad du putsar din utrustning med, både till dig och hästarna?

Svar: Använder inget speciellt märke, har inte hittat något jag tycker är betydligt bättre än andra märken.. Men allt läder som jag har smörjs efter varje användning med tex. "Curium Soap", "Tip-Top Läder Balsam", "Hippo Equipment Lädersåpa" mm.
 



Postat av: sofia
Vad är det roligaste/bästa du vunnit? =)

Svar: Hm.. Det var en svår fråga.. Men jag tror att det är ett fint täcke som jag vann på Strömsholmstävlingarna 2009.



Postat av: Cecilia
Hej jag tycker din blogg är jättebra.
Men du har skrivit väldigt lite om Melvin som varit min favorit så jag undrar om du kommer att tävla honom i år eller fókusera på Dutch? Har du något tips på hur jag ska kunna skilja på höger och vänster galopp?

Svar: Va roligt, tack så mycket!!
Jag har skrivit om honom lite eftersom han inte varit hemma på ett tag.. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det kommer bli, tanken var från början att jag skulle tävla honom denna och nästa säsong oxå, men det har kommit upp lite saker som tål att funderas på och som kanske kan förändra läget. Framtiden får utvisa vad som händer med mig och Melvin.
Snegla fram över din häst innerbog, i vänster varv och vänster galopp ska hästen sträcka fram vänster framben först. I höger varv och höger galopp är det höger framben som först ska sträckas framåt. (Om man ska se det rent tekniskt så är det inner framben som är det sista benet ta mark i rörelsemomentet, men det är det benet du uppifrån kan se stäckas framåt och "greppa" efter marken under er.) När du gör detta så försök verkligen känna känslan i sadeln, efter ett tag kommer du inte behöva kolla ner på inner framben för att veta att galoppen är rätt då kommer du känna känslan och bara veta om det är rätt eller fel.
Ett annat tips är att ha ett par ögon på marken, om en person - tränare/kompis, berättar för dig om du har rätt eller fel galopp och du under tiden försöker känna efter med sitsen så kommer du ganska snart lära dig känna vilken galopp du har.
Hoppas du fick nån hjälp av tipset och att du är nöjd med ditt svar! :)




Postat av: Petra
Älskar din blogg!
Vill oxå veta mer om dig som person!
Vilken kändishäst tycker du bäst om?

Svar: Va glad jag blir, Tack så mycket!!
Okej, då ska jag försöka fixa nåt inlägg mer om mig..
Totilas är ju en underbar häst, det är jag ju inte ensam om att tycka. Men jag gillar verkligen Painted Black oxå, han är precis min typ av häst!



Postat av:
Har du alltid velat hålla på med hästar eller ville du bli något annat när du var liten?

Vad är ditt mål med ridningen? Några spec klasser du vill rida?

Svar: Jag har alltid velat hålla på med hästar, iaf sen jag red första gången som 7 åring. Men jag har inte trott att det skulle bli mitt jobb så länge.. Det var vid 16 års ålder jag började fundera på att det kunde vara en möjlighet. Innan det hade jag tänkt jobba som arkitekt.
Jag vill bli så bra som jag kan bli! Grand Prix är en dröm! :)



Postat av: Gabriella
Melvin har väl stått hos MAttias rätt länge nu, kommer han hem snart?:)

Svar: Ja, han har stått där ett tag nu faktiskt.. Jag vet inte riktigt hur det blir, framtiden får utvisa det :)


 
Postat av: TP
Vem bestämmer hur mycket du ska jobba varje dag? Hur många dagar i veckan jobbar du?

Svar: Jag är ju min egen chef så på ett sätt kan man ju säga att jag bestämmer själv. Men jag är oxå ytterst ansvarig för att allt blir gjort, så jag jobbar tills alla arbetsuppgifter är utförda. Jag jobbar alla dagar i veckan året om.



Postat av:
Hur jör man om man vill prao hos dej ???

Svar: Skicka ett mail till saannanilsson@hotmailcom .



Postat av: Fia
Vad tycker du är roligast att göra med ridningen? :P

Svar: Att träna dressyr, helst med duktig tränar hjälp!



Postat av: Anonym
Finns det någon ryttare (kanske till å med kändisryttare) som du verkligen ogillar/tycker rider dåligt???
Gillar din blogg föresten

Svar: Ja, det finns det. Men ingen som jag skulle kunna hänga ut här.
Tack, det glädjer mig!



Postat av:
Vad är Diva för ras?

Svar: Blandning mellan Chihuahua och Fransk Bommullshund.



Postat av:
Vad har du tänkt göra med ponnisarna du har ?

Svar: De ska utbildas för framtida försäljning. :)
 My

Jag gillar dina svar, dom känns verkligen äkta och 'sanna' =)

 2011-03-18    14:45:44
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se