Svar till frågestunden.

 2011-08-03    15:37:00   av:.

Postat av: Carolina
Vad anser du om travaren som ridhäst?

Svar: Jag tycker att det är bra att hästar som gjort sitt inom travet får en annan uppgift i sitt liv! Och jag tror att det är många ryttare som har extremt kul med sina ridtravare. Jag skulle dock inte köpa en själv eftersom att de inte riktigt är gjorda för att tävla på den nivån jag vill inom dressyren.. Men som sagt jag ser absolut inget fel med att ha en travare som ridhäst, det viktigaste är att man trivs med den hästen man rider!



Postat av: Cecilia
Hur är det med Melvin? Har du pensionerat honom och satsat på Dutch istället? Hur många hästar har du i stallet? Hoppas det går bra på nästa tävling med Dutch

Svar: Han mår bara bra! Inte pensionerad än, utan vi har tränat för fullt men med målsättningen att han ska få lära mig alla de svåraste rörelserna. Dutch är mer min tävlingshäst för tillfället och Melvin har stått för läromästar rollen just nu.
Just nu är har vi 14 hästar hemma i Lista. Tack så mycket!



Postat av:
Kan du lägga ut bilder på det du handlade i Falsterbo =) /nyfiken

Svar: Ni  kommer nog få se alla grejer tids nog, ska försöka visa er så fort som möjligt :)



Postat av: My
Vad har du för mål 2012?? :D

Svar: Målet är att rida lilla rundan med jämna och bra resultat. Jag skulle även gärna ingå i YR landslaget nästa år.



Postat av: Pernilla
Tar ni in eget foder till alla dina hästar? Vad äter dom?

Svar: Nej. Vi köper hö/hösilage av en bonde som bor väldigt nära oss. De äter kraftfoder från  Mustang, de flesta äter müsli, men fölen och stona äter pellets.



Postat av: TP
Nämn några positiva och negativa saker med Go Dutch, gärna ridmässigt.

Svar: Positivt; Han är väldigt rolig och rida för att han rör sig så extremt bra, oftast fin i munnen och väldigt känslig.
Negativt; Han är sjukt svår, mycket pga att han är så obeskrivligt känslig för alla hjälper. Han är också lite utav en ”drama queen” som tycker att det mesta blir långtråkigt och därför hittar på problem och bus mest hela tiden..



Postat av: Moa
Har du några tips om hur man lär en 7-åring att rygga? Inget jag har prövat funkar. Sen har jag ett annat problem med honom. Oftast när han börjar arbeta ordentligt och slappna av så sackar farten av. Att driva på honom med sätet och skänklar funkar inte utan han försöker samla sig mer trots att jag inte tar något i munnen. Värken spö eller sporrar brukar hjälpa. Vad skulle du gjort med en sån häst?

Kan du inte börja med att lägga ut olika ridövningar igen? Tyckte det var väldigt bra övningar och tips :D
Väldigt bra blogg med :D

Svar: Jag lär mina hästar att rygga på marken, genom kommandot ”backa” och till en början också ett lätt tryck med handen på bringan.. Sen ger jag samma kommando när jag sitter på deras rygg och ger hjälperna för ryggning. Ett tips är att försöka ha mycket tålamod – det är en svår rörelse för hästarna att lära sig då det är onaturligt för dom.
Det andra problemet du beskriver är mycket vanligt.. För mig är svårt att svara såhär över text utan att ha sett dig och din häst träna.. Det enda jag egentligen kan föreslå är att du ber din häst om reaktioner framåt så fort du känner en tendens av att han tänker sakta farten. Om han inte ger dig den effekten du vill ha av att du bett honom, får du säga till honom med en större hjälp och om inte det heller funkar får du ta i mer och ge ännu större hjälper för att han ska reagera framåt osv. Det är viktigt att du inte ger dig förens du har fått önskat resultat, även om det känns sämre för en stund eftersom han säkert kommer bli lite upprörd över att han inte får göra som han vill. Tänk på att det är du som ryttare som måste vara ledare och det är han som ska ha respekt för dig och göra det du ber honom om.
Hoppas det löser sig med dina problem, Lycka till!
Det ska jag försöka göra, kul att om det uppskattas :) Tack så mycket!



Postat av: Sofia
Hur många vinster och placeringar/rosetter tror du att du kommer ha när du slutar din tävlingskarriär? =)Bästa Bloggen Förresten!!!

Svar: Oj, vilken svår fråga.. Jag har faktiskt ingen aning alls, vet inte ens hur många år framöver jag kommer att vara aktiv tävlingsryttare.. :S Det enda svaret jag kan komma på är; fler än idag förhoppningsvis! :)
Tackar!!



Postat av:
Ångrar du de hästar du har sålt eller lämnat tillbaka till ägaren?

Svar: Nej, det gör jag inte. De hästar jag har sålt hart det funnits en bra anledning till att sälja. Jag saknar som dock ibland.




Postat av: Ida
Varför ska Marvin säljas?

Svar: Mitt företag ska ju gå runt på att sälja hästar så nån måste säljas då och då.. Han ligger ute till försäljning så att intressenter ska kunna få se honom på bild och video. Men alla mina hästar är alltid till salu.



Postat av: Terese
Vill du rida Falsterbo igen?
Vill du tävla i Globen?

Svar: Ja absolut, jag vill både rida i Falsterbo igen och få chansen att tävla i Globen!



Postat av:
Läser du några hästtidningar? Vilka?

Svar: Prenumenerar på Ridsport, Equipage och Hästfocus. Läser även Häst & Ryttare och Häst Magasinet.



Postat av: Petra
Var köper du dina hästar, i Sverige eller utomlands och hur hittar du dom?????

Svar: Både i Sverige och utanför landets gränser. Mestadels genom kontakter. :)



Postat av: Lina
Hur ligger det till med alla ponnysarna du har? Och när är det tänkt för dem att debutera på dressyrbanan? :D

Svar: Chicago och Rulle har semester och är ute på bete tillsammans med mina gamla ponnys Totte och Benjamin. Kaka och Morris tränas för fullt och kommer nog ut på någon tävling i höst :)



Postat av:
När köpte du Danny och vem har utbildat honom till den nivå han behövde vara på för att kvala till Scandinavian Open på Falsterbo Horse Show??

Svar: Köpte honom år 2008. Mattias red in och grundutbildade honom, men efter det har jag utbildat honom själv.



Postat av:
Får man komma och kika i Lista när du tränar? Isåfall ange gärna träningstider när tex Mattias är på besök!

Svar: Ja det får man, om man ”ger sig till känna”. Vill inte ha för mycket okänt folk i anläggningen, men några som intresserar sig för träningarna är mer än välkomna! Det försöker vi med, oftast ligger det ute på hemsidan innan träningsdagarna –
www.sannanilssondressyr.se



Postat av:
Varför köpte du Limbery, du rider ju honom inte ens själv

Svar: För att det är en jätte fin häst som jag tror mycket på för framtiden, förhoppningsvis blir det min tävlingshäst om några år eller en bra investering som går att sälja dyrare än vad vi köpte honom för. Jag rider honom inte själv för att Mattias kan utbilda honom bättre än vad jag kan.



Postat av: Natalie
Varför har du inte skrivit med Limbery som en utav dina hästar? Även fölungen saknas i den kategorin.. Älskar din blogg förövrigt!!

Svar: Det kommer snart :) Va roligt! Tack så mycket!



Postat av:
Tycker du om att rida Don Dorn, ni passar ihop på bilderna!!

Svar: Jag har inte ridit honom så mycket, men om jag ska döma av det lilla jag hunnit med att känna så tycker jag om honom! Tack, det var snällt sagt! :)  



Postat av:
Vad är det för märke/ var har du köpt Melvins rundsydda kandar? Snyggt!

Svar: Det är OS. Och jag köpte det genom Jimmy ”sadeldocktorn”. Tack!

 Jummie

Kul att läsa, minns ju när vi var yngre och du satt upp på min dåvarande ridtravare (shettisen kanske vi inte ska prata om, hahah) och han gick ju bättre än vad han någonsin gjort!



Efterlyser också övningar igen, nu har vi kommit upp i nivå lite att vi kan börja rida de lättaste övningarna med ett godtagbart resultat! =)

 2011-08-03    17:13:43     URL: http://jumsan.blogspot.com
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se