Veckans Träningstips 19.

 2011-04-03    23:44:00   av:.

Peppning.
Inför en tävling, dagen innan tex, tycker jag det är bra att träna positivt – lite ”peppning” står på menyn.

Detta kanske inte är en specifik övning, men jag tycker att det är ett bra tips som alla ryttare på alla nivåer kan använda sig av. Jag tycker att man ibland, inför ett försök att prestera eller i något annat sammanhang ska lägga upp ett träningspass där man fokuserar på att lyckas! Detta ger både häst och ryttare bättre självförtroende!

Jag ger nedan ett förslag som peppar mig och Melvin, men tanken är att du ska välja att göra någon övning som peppar dig och din häst – alltså något ni är lite extra bra på!




På bild 1 så tänker jag att jag börjar vid C i höger varv och höger galopp. Vänd över på en diagonal linje mellan långsidorna, när jag passerar medellinjen gör jag ett galoppombyte så att vi kommer ut i vänster galopp i vänster varv.

På bild 2 visar jag samma linje med ett galoppombyte fast i andra varvet, här börjar vi alltså i vänster varv och vänster galopp för att sedan, efter medellinjen övergå till höger galopp och höger varv.

Eftersom Melvin har så lätt att göra fina och stora byten är detta väldigt peppande för oss, jag gör det därför nästan alltid några gånger innan en tävling bara för att vi ska känna oss nöjda, glada och duktiga!


Tänk igenom vad du och din häst är bra på och börja ”egoboosta” er själva!
Lycka till!

 ANN

hej! jag letar häst som ska kunna gå s dressyr i framtiden, vill att den ska ligga på msv nivå vid köp. vad bör jag räkna med för pris summa

mvh Ann



 2011-04-04    23:43:02
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se