Veckans Träningstips 4.

 2010-12-16    10:31:00   av:.

Ökning och minskning av volt.

Detta går att göra på alla nivåer med alla hästar och jag tycker att det är en bra övning bara för at man får riktigt kontroll över sin häst! Kan man hålla hästen inom ramen och på ett exakt voltspår, helt runt och med olika diametrar så får man automatiskt en häst som jobbar genom kroppen och använder sina muskler på rätt sätt i balans. Och som ryttare måsta man för att detta ska funka sitta rätt i sadeln med vikten på rätt ställe.

 

På bild nummer 1 så rider du på en stor volt vid A i vänster varv (börja titta på pilen mellan A och E) därifrån går du sedan successivt inåt mot ett litet voltspår. Jag brukar gå in på den mindre volten ganska sakta för att veta att jag fortfarande har med mig innersidan runt min innerskänkel, någonstans mellan 3 och 5 varv för att gå från den stora 20 meters volten till den lilla 8 meters volten. Men man ska vara noga med att man kan stanna på alla voltens storlekar så ibland testar jag mig och min häst genom att stanna på tex 15 meters volten för att efter några varv på den antingen fortsätta in mot den riktigt lilla volten eller vända och rida ut mot det stora voltspåret igen.

På bild nummer 2 ser du hela denna process men åt andra hållet, här börjar du rida på den lilla volten och går sedan successivt ut mot det stora voltspåret. Tanken och genomförandet är typ desamma men här är det viktigt att hästen tar ytterhjälperna så att den inte ”faller” ut på det stora voltspåret – tvärt emot på bild nummer 1 då framförallt innerskänkel måste se till att hästen inte ”ramlar” in på den lilla volten.

Denna övning kan göras i alla gångarter, det lättaste är att börja i skritt och när man känner att man klarar av det testar man att göra det i trav och sedan går man vidare till galopp. Var noga med att göra det i både höger och vänster varv så att hästen får jobba och gymnastiseras i båda sidorna! Lycka till!

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se