Veckans Träningstips 3.

 2010-12-10    21:44:00   av:.

Sidvärtsrörelser. Ja i det här "övnings-faket" har jag en övning jag brukar rida igenom ganska ofta, kanske bara en till två gånger, men ändå testa – för att se om jag har tillräkligt bra koll på min häst och på mina egna hjälper för att klara av det.. Det är inte jätte svårt, men det är en övning som tydligt visar på var men har sina brister ”för lite ytterskänkel” t.ex.

 

Titta först på bild nummer 1; (låter logiskt eller hur!?) du börjar med att vända in på diagonalen, i valfri gångart, rid sedan några steg skänkelvikning – se till att din häst är nästan parallell med långsidorna, framdelen ska dock vara lite ledande och hästen ska vara ställd i nacken. När du har fått till några bra steg i skänkelvikning, rättar du ut din häst och rider rakt fram parallellt med långsidorna. När du sedan känner att ni endast är på väg framåt och inte vinglar det minsta går du in i en ny skänkelvikning.. Upprepa detta mönster så många gånger du hinner med under en diagonal. Detta blir givetvis olika många gånger för olika hästar och olika tillfällen.. Det viktigaste är dock att det är bra skänkelvikningar och bra ”upprättningar” där hästen verkligen är i ramen av dina hjälper och sätter hovarna i just de spår som du tänkt att den ska göra detta i. Om inte så tappar övningen helt sin anledningen, var noggrann! Se också till att hålla ett jämnt tempo genom hela övningen, många hästar vill sakta ner på farten då man byter rörelseriktning.

På bild 2 visas en enklare övning, i fall att du skulle ha lite problem med den första, här vänder du till att börja med upp på medellinjen – rider här rakt fram mot A, när du känner att det inte vinglar överhuvudtaget går du in i en skänkelvikning mot någon av långsidorna. När du kommer fram till långsidan får du hjälp av väggen/staketet att rätta ut din häst och fortsätta rakt fram – men glöm inte att använda ytterskänkeln och yttertygeln (om du gör detta eller inte kommer snabbt att visa sig när du försöker dig på den svårare övningen = den på bild nummer 1). Var även här noga med att du håller en jämn takt och ett jämt tempo genom hela övningen.  (Jag brukar tänka att hästarna ska öka lite direkt det sista steget i skänkelvikningen och de första stegen i ”upprättningen” bara för att det verkligen ska kännas som om de vill framåt, det är även lite lättare att få en helt rak häst som trampar under sig och inte vinglar om det trampar på ordentligt framåt. Använd sitsen mycket i detta ”framåttänk”, annars är det lätt att du blir klämmande med någon av dina skänklar eftersom du använder dem väldigt aktivt i övningen du håller på med.)

Gör dessa övningar åt båda håll och se vilken sida du och/eller din häst har svårast med, du som ryttare kanske aldrig håller ytterskänkeln ordentligt vid hästens sida – om detta är fallet kommer det bli svårt att rätta upp hästen och rida rakt fram efter skänkelvikningarna. Dessa övningar, framförallt 1an, har gjort mig väldigt mycket mer medveten om mina hjälper och jag kollar ofta av att jag kan göra dessa bara för att checka av att jag inte fuskar med någon av grundhjälperna.  
Lycka till!

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se