Veckans Träningstips 2.

 2010-12-04    09:24:00   av:.

Halter. Jag tycker att halter är väldigt nyttigt att träna, hästarna blir uppmärksamma och lär sig tids nog att stå helt stilla vilket är mycket viktigt inne på dressyrbanorna. Eftersom det på tävlingar är viktigt att hästen stannar på ”rätt” ställe brukar jag träna på att lägga halterna just vid bokstäverna på väggen eller precis på medellinjen.  Annars tror jag att det är lätt att bara stanna utan att egentligen veta om hästen lyssnade precis på en gång, det är även viktigt att lära hur långt innan den punkt man tänkt stanna på man behöver börja förbereda halten – detta är ju självklart olika för olika hästar.


 

Titta först på bild 1, följ fyrkantspåret i valfri gångart (jag brukar ta det i skritt med alla unghästar till att börja med, men hoppar direkt på övningen i trav eller galopp med de äldre mer rutinerade hästarna) gör sedan halt vid de olika bokstäverna och stå still i ett visst antal sekunder (jag brukar ha 5 sekunder som stillastående tid, men förändrar detta lite under övningens gång – speciellt om jag känner att hästen är på väg att gå framåt utan att den fått tillsägelse – då står jag still typ 5 sekunder till.) Efter halten tycker jag alltid att man ska vara väldigt noggrann med att hästen svarar direkt får den framåt drivande hjälpen, det får inte finnas någon tvekan i dens reaktion, men hästen får inte heller kasta sig iväg från halten och bli lång.. Det är viktigt att hästen snabbt men kontrollerat kommer fram i den nya gångarten.  Om detta känns för lätt kan man försvåra övningen genom att antingen lägga till att göra några ryggningsteg i tex varannan halt, detta funkar ju bara om hästen är utbildad till minst lätt A. (Jag anser dock att man ska passa sig med att göra för mycket ryggningar eftersom många hästar efter mycket ryggningsträning börjar med ovanan att kasta sig bakåt i varje halt.) Annars kan man göra denna övning cirka 1-2 m innanför spåret, detta är jätte nyttigt och ganska svårt att få hela övningen helt rak utan någon vägg som stöd!

Om vi sedan fortsätter till bild 2, så kan vi fortsätta med samma typ av övning här – men på det här sättet gör vi den ännu lite svårare. Här rider du som på en serpentinbåge över ridbanan och varje gång du passerar medellinjen gör du en halt – var då noggrann med att hästen stannar direkt på hjälpen, att den står helt stilla parallellt med kortsidorna, att hästen sedan svarar villigt framåt och att den går rakt fram (fortfarande parallellt med kortsidorna) och själv inte kastar sig åt något håll bara för att den är på väg mot långsidans vägg. Man kan även lägga till fler halter för att göra övningen ännu lite svårare, då placerar man dessa mitt i Serpentinbågarna parallellt med långsidorna. Även här kan man lägga till ryggningar i vissa halter om man har en häst som klarar detta och du kan också göra denna övning en bit från väggen så att hästen inte tar stöd utåt varje gång du närmar dig en vägg.

Det är svårare än vad det ser ut – sträva efter perfektion!  Lycka till!

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se