Årets tävlingsdebut.

 2013-02-22    00:34:00   av:.
Gick väl sådär måste jag erkänna, kallt och mörkt var det också..
Dannyboy skötte sig som vanligt och var trots kylan jätteduktig på framridningen! Vi var båda något spända till en början, men efter lite rullande i galopp fick vi upp kroppstemperaturen och satte sedan alla rörelser utan problem :)
Vid bytet av ridhus, blev Danny lite nervös, knappt märkbart, ej synligt men jag kände att han drog upp tungan och backade av litegrann.. (inte så konstigt med tanke på att han inte tävlat på ett halvår..) Efter ett varv på banan slappnade min kloka 7-åring dock av igen, men när han nu släppte ner tungan fick han den mellan betten - oturligt nog! Detta har aldrig hänt oss förut (varken på träning eller tävling) och stackars Danny blev jätte orolig, förstog inte alls varför det gjorde ont i munnen.. Smått hjärtskärande att känna hur förtvivlat förvirrad han blev av hela grejen, han som alltid gör sitt bästa!!
Redan i första skolorna i trav kände jag för att utgå, det kändes inte som om vi kunde prestera alls med detta som förutsättning och jag tyckte väldigt synd om min fina häst som för det första fick ont i munnen men framförallt blev så förvirrad av vad som pågick. Men, jag ville verkligen ha ett kval klart för att rida Msv A och eftersom det "bara" behövs 62 % så chansade jag och genomförde ritten. Detta dock med typ ingen kontakt i handen, så fort jag tog minsta lilla förhållning så försökte Danny undkomma trycket på tungan, detta resulterade i 4 stora missar med bla en totalförstörd skrittpiruett (där det är svårt att inte använda tyglarna). Jag fick bara förlita mig på och rida med sitsen, alla avbrott och sidvärtsrörelser fick göras med endast säte, skänklar och vikt. Inte helt lätt, men vi kom runt hela programmet.
Självklart var inte oturen slut utan procenten blev retliga 61,957 och endast en fjuttig poäng ifrån ett färdigt kval. Suck..
 
Vi slutade i mitten av resultatlistan och jag måste säga, även om detta var vår sämsta tävling och prestation någonsin, att jag är såå nöjd med min lilla häst! Han är verkligen en klippa och hur obehagligt han än tyckte att det var idag så finns det inte på världskartan att han skulle sura ur och dumma sig. Han springer alltid på och gör sitt absolut bästa, duktiga duktiga grabben!
 
Aja, nu blir det att leta nya tävlingar och hoppas på bättre lycka nästa gång!
 
Tackar Rebecca som var med och fotade, smakprov kommer här;
 anna

Hej. ser att du har en likadan hjälm som jag :) hur har du satt upp håret? jag har inte fått till det på nått bra sätt med hjälmen utan att den blir framåt tippad av knuten.
Lycka till! /Anna

 2013-02-22    16:14:30
 Moni

Vilken osis att det blev så med tungan, bättre lycka nästa gång!

 2013-02-23    14:42:12
 Maja

Men du behöver väl inte kvala din 7-åring till MsvA? Eller har dom ändrat det till i år? För tidigare har man inte behövt kvala 7-åringarna till MsvA just för att det blir tajt med tävlingarna. Kolla upp det!:)

 2013-02-24    10:37:05
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se