En vecka efter mardrömmen.

 2011-05-08    23:52:00   av:.

Det är precis vad detta är, idag är det en vecka sedan mitt liv bara kollapsade på ett ögonblick..
Jag har inte haft ork att skriva något här eftersom det tvingar mig att gå igenom allt igen. Men jag ska nu göra ett gott försök då jag tycker att ni trogna läsare förtjänar det.

Om vi börjar från början.. I söndags var vi på tävling i Hammarö, jag hade startat min Dutch i två klasser på denna nationella tävling och jag var mycket nöjd! Han hade skött sig utmärkt och jag kände att jag verkligen började hitta trygghet med min stjärna på tävling! Efter tre, som jag ser det, lyckade tävlingshelger i rad för vår del så kände jag äntligen glädjen, den äkta glädjen utan det minsta tvivel på att allt skulle lösa sig med Dutch.. Vi hade såklart mycket kvar att lära och många detaljer att jobba på. Efter ett ganska stökigt år utan några direkta framgångar, var jag efter dessa tre veckor säker på att resultaten kommer tids nog.
Hade även tänkt att såsom i måndags berätta för er om att jag och Dutch blev inbjudna till att tävla i Danmark efter resultaten i Hästhagen. Tävlingen är nästa vecka, alltså den 14-15 maj och 8 (nu 7) svenska Young Rider från landslagstruppen är medbjudna för att visa framfötterna på internationell mark. Jag var mer än stolt över att vi var uttagna.

Nu till det jobbiga. Mardrömmen. Det som bara inte fick hända!
I söndags när vi kom hem från Hammarö, lastade jag ut min stjärna från lastbilen, tog in honom i stallet och stog sedan och myste med honom samt bytte täcken och tog på BoT skydden inför natten. Han var lugn och behaglig, lite små trött efter helgens arbete och nöjd över att vara hemma igen. Tog in honom i boxen och stängde om min prins. Han kollade efter mat och tog nån klunk vatten innan han la sig i sin nyströdda mjuka bädd för att som vanligt rulla i allt spån. Han sparkade då till dörren på exakt rätt (fel!) ställe, så på något overkligt sätt hoppade hela dörren bort från sin skena.. Rädd för denna smäll försökte han ta sig upp och då oxå skjuta ifrån med bakbenen mot dörren, denna flög upp i luften för att sedan klämma hela Dutch bekdel mot golvet.. Han fick ju panik av att sitta fast och sparkade hysteriskt för att komma loss. Ju mer han sparkade desto högre flög dörren för att sedan hårdare och hårdare slå igen på honom. Efter något som kändes som en halv evighet lyckades jag lyfta hela dörren vilket gjorde att Dutch kunde dra sig in i boxen.. 
Han ville inte ställa sig upp, utan "satt" på något skumt sätt och stödde på frambenen men låg fortfarande ner med bakdelen. Jag var helt säker på att han brutit båda bakbenen alternativt ryggraden.
Jag hamnade i nåt chocktillstånd och fick en rejäl panikångestattack - kunde varken andas eller gå ordentligt.. Lyckades på något sätt ta mig ut ur stallet och tillkalla pappa som var i lastbilen utanför. Jag kommer sedan inte ihåg något mer från den efterföljande halvtimmen.. Men pappa pratade med veterinär och vi fick tydligen bort min pärla till uppställningsspilltorna där jag sedan kylde hans bakdel med iskallt vatten i totalt 50 minuter. Jag andades hysteriskt, skakade och tankarna for i huvudet utan att jag visste vad jag  tänkte - det ända jag kommer ihåg är att han stog upp och att jag var tacksam över att han troligtvis inte led och skulle behöva avlivas på plats.

Eftersom det var sent på söndagskvällen så fick Dutch gå in och vila i boxen över natten, jag sov inte en blund den natten.
På måndagen kom vår veterinär Rådberg ut, han hade hört hela historien gång på gång i telefon kvällen innan och var säker på att få döma ut hästen. Men väl på plats så såg han lite ljusare på framtiden, "det är illa, men det borde vara värre". Dutch blev beordrad boxvila på obestämd framtid.

Nu har ni fått veta anledningen till mitt dåliga uppdaterande, men mitt liv rasade ihop. Det låter överdramatiserat, jag vet, men smällen var så stor. Efter ett år av jobb utan resultat och sedan tre hoppfyllda veckor och några timmar innan denna hemska händelse vågade jag äntligen låta hela mig fyllas av glädje! Och sedan i det mest traumatiska jag varit med om, med blod, panik, rädsla, smärta och sorg fick det som sagt hela mitt liv att tillfälligt rasa. Det kändes som om allt var meningslöst, så mycket jobb för så kort stund av framgång och glädje.


Min prins!

Jag håller nu tummarna för att allt ska bli bra med min stjärna och med ett mirakel kanske redan i sommar!

 Linda

Jag misstänkte att de hänt nått. Tänk att man kan känna sånnt på sig.



Jag förstår va du gr igenom. Min pärla bröt ju benet i Mars. Jag har typ inte orkat blogga eller skriva något alls sen dess.

krya på er båda! Och kom ihåg, även om de inte känns bra nu så kommer ALLT lösa sig med tiden. På ett eller annat sätt.

 2011-05-09    09:53:45     URL: http://grannoxdiva.blogg.se/
 Åsa

Åhh fy så fruktansvärt!! Håller tummarna för att det ska gå bra för Dutch! Åsa

 2011-05-09    09:57:52
 Cecilia

Vad fruktansvärt! Jag ska hålla tummarna för dig så Dutch blir bra. Ta hand om dig och hästarna.

 2011-05-09    12:06:07
 Heli

Helt förfärligt!Det bara MÅSTE bli bra med din fina häst.Ge inte upp hoppet!

 2011-05-09    12:19:37
 Sanna

Väldigt tråkigt att läsa, hoppas att han bättrar på sig ordentligt!

 2011-05-09    12:56:44
 Marika

Det är ju fruktansvärt. Hoppas allt kommer att gå bra med din fina Dutch. Kram

 2011-05-09    13:41:39
 Louise

Hemskt!! Hoppas verkligen att han repar på sig! Som sagt ge inte upp! Ta hand om er!

 2011-05-09    14:44:19     URL: http://lhdressyr.blogg.se/
 Sophie

Otäckt!!! Hoppas han blir bra fort!

Vad är diagnosen, är något brutet på honom eller 'bara' sårskador?

Beklagar verkligen...

/Sophie

 2011-05-09    14:49:42
 Sandra

Usch vad hemskt! Jag hoppas verkligen att han blir bra så fort som det bara går. Kram

 2011-05-09    16:19:16
 Sara

Uscha! Fy vad hemskt! Håller tummarna för att han blir bra sp fort som möjligt så ni kan komma igång igen.

 2011-05-09    16:41:40
 Ida Magnusson

Hej tjejen. Jag lider oerhört med dig, och jag ska hålla alla tummar jag har för att han ska återhämta sig. Hemskt läskig olyckshändelse, man kan inte annat än att bli berörd. Det jag ville säga är att jag varit med om att min häst blivit skadad, dock lika så allvarligt. Men tillräckligt för att bli beordrad boxvila och då uppsökte jag Jonas Tornell, vår förre landslagsveterinär. Han ordnade mirakel med min häst och som idag är helt återställd. Han är ytterst skicklig på sitt område och ägnar stor tid åt att hjälpa både häst och ryttare på bästa sätt. Därför vill jag varmt rekommendera honom om ni ska göra ytterligare utredningar med din fina prin. Ta hand om dig och hästarna!

 2011-05-09    17:41:29
 Frida

Vilken mardröm... Lider med dig och håller tummarna på att han blir bra snart igen!

 2011-05-09    17:42:49
 Fanny Claesson

Styrkekramar!!!!

 2011-05-09    20:07:24     URL: http://fannyclaessondressyr.blogg.se/
 Linda L

Styrkekramar till dig/er!

Ett ögonblicksverk som ger så stora konsekvenser... Hoppas och håller tummar att det löser sig till det bästa!!!

 2011-05-09    20:53:48
 Therese

Usch vad fruktansvärt.... vet inte vad jag ska säga mer än att jag tycker enormt synd om dig. håller tummar för att allt ska bli bra igen, var stark!! kramar

 2011-05-09    21:19:24
 Anonym

Fy vilken mardröm!

Konstruktionsfel på boxdörren? Verkligen dåligt att den kunde lossna sådär!!

 2011-05-09    22:18:06
 Lotta

Åh fy vad tråkigt!! Glöm inte bort att det ni lärt er innan olyckan kommer både du och hästen att komma ihåg om han blir ok igen. Om inte annat har DU lärt dig massor. Inget jobb är förgäves :) Hoppas han blir bra snart, massor med kramar till er!

 2011-05-09    22:50:29     URL: http://www.corren.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=4705871
 Lena Wansölin

Vilken fruktansvärd händelse! Kan mycket väl känna den smärta och sorg som du nu har innom dig. Skulle känna precis samma sak efter en så traumatisk händelse. Kan försöka trösta dig något genom att berätta att en väns häst fastnade på liknande sätt med ena bakbenet och man befarade att hela hasen med senor etc. var sönderslitna Men som genom ett mirakel läkte allt utmärkt och stoet repade sig så bra att hon idag är helt återställd.

Jag som tävlar, hästar Indra, i samma klasser som du och Dutch hoppas att jag snart får se er på tävlingarna igen.



Kram Lena Wansölin (f.d. Pettersson)

 2011-05-10    13:31:24     URL: http://teamaldal.blogg.se/
 Helene

Hoppas hoppas att Dutch ska bli återställd!! Lider med dig!

 2011-05-10    21:04:59
 Gunilla

Hej! Så förfärligt tråkigt, jag har glatt mig så åt att det har börjat gå bra för er, och så händer det här! Tyvärr är ju livet ibland förfärligt orättvist och obegripligt.. Mitt råd är att ändå försöka få proportioner på det som har hänt, du och din familj lever och mår bra och det är det som är viktigast : ) Vi har haft en liknande händelse med skadad häst när allt var på topp, men vi vet att man överlever och anpassar sig till slut : )Hästen lever också och kommer till slut förhoppnngsvis bli bra, även om det tar tid : ) Många kramar

 2011-05-10    22:56:24
 Anonym

 2011-05-10    23:03:31
 Pia

MEN stackars stackars dig...Vi som var så glada för er skull, att det äntligen började ordna till sig på tävling också! Vi håller alla våra tummar att allt kommer att ordna sig, även om det tar sin tid. Ge inte upp även de stunder då allt känns hopplöst...vi vet, det kan ordna sig. Massor av styrke kramar från oss!

 2011-05-12    00:15:26
 V

Allt kommer att lösa sig!!

 2011-05-12    01:06:01
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se