Besvarad frågestund.

 2011-02-02    12:47:00   av:.
Postat av: Malin
Vad står dina hästar på för något? Spån, halm eller något annat?

Svar: Alla mina hästar står på spån just nu :) 



Postat av: Ida
Vilken är din förbild inom ridsporten? :)
Vad tycker du om hackamore? :)
Är alla dina hästar lätt lastade? :)

/Ida

Svar: Mina tränare Mattias och Liane, samt Anky van Grunsven!
Jag tycker att det är jätte bra att rida med ibland om man har en häst som kan gå med det! Mest eftersom det inte sliter på hästens tänder. :)
Ja, mer eller mindre. Några av dom tvekar en eller två gånger innan dom går på, men det är ingen som tar mer än några minuter att få in i transporten. :)



Postat av: Maria
Hur får du din verksamhet att gå ihop..

Svar: Det är inte lätt eftersom hela verksamheten är i "startgroparna", men med mycket jobb och lite pengar in från flera olika håll så funkar det.
Vi har ju även en långsiktig budget, där alla hästarna är inköpta som investeringar för framtiden med en utvecklingsplan för när varje häst ska säljas.



Postat av: Maja L
Vilken är den bästa klädseln enligt dig?
Håller du på med någon mer sport förutom ridning?

Svar: Myskläder! Det är allra skönast med varma och stora kläder tycker jag!
Nej, det gör jag inte.



Postat av: Saga
Hur gick det till när du köpte Dutch? :3

Svar: Jag var på EM i Holland med Melvin och Mattias var med och hjälpte mig. Eftersom Mattias har jobbat i Holland i många år så träffade han många han kände och fick genom Sjef Jansen höra att Dutch (som han ridit lite som unghäst) snart skulle bli till salu och Mattias blev eld och lågor "Den är super fin, vi måste åka dit - du måste rida den!!" Så sagt och gjort, vi åkte och provred två gånger under veckan i Holland och jag blev lika såld på hästen som Mattias! Och tur för oss så var vi först av alla dom som kom för att provrida min stjärna, detta för att Mattias kände säljaren/Sjef och därför så fick vi också köpa honom! Jag var/är överlycklig! :D



Postat av: Anonym
Vad har du för slags verksamhet? :)

Svar: Håller mest på med utbildning och tillridning av dressyrhästar/ponnyer för framtida försäljning. Men håller även lektioner, arrangerar träningar på anläggningen för tränare som kommer utifrån, har en liten avelsverksamhet och håller på att starta upp en ridsportbutik.



Postat av: Anonym igen
Är det du som äger anläggningen? :)

Svar: Nej, det är fortfarande byggföretaget som äger den - det är inte riktigt färdig byggt än.



Postat av: Petra
Varför låter du Mattias Jansson tävla Don Dorn om du nu äger honom?

Svar: För att Dorn får utvecklas på bästa möjliga sätt hos Mattias, han har lite kvar att lära innan han är helt färdig utbildad!



Postat av: Ny läsare
Du fyller 20 i år, eller hur? Varför har du då köpt flera ponnyer nyligen? /Ny läsare

Svar: Japp. För att jag ska utbilda dom för framtida försäljning.



Postat av: TP
Vilken av dina hästar gillar du mest?

Svar: Oj, vilken svår fråga.. Jag gillar de allihop på olika sätt.. Det går inte att välja ut en.. :/



Postat av:
Vart vill du komme me din ridning??

Svar: Jag har som mål att bli så bra ryttare som möjligt! 


 
Postat av: Linda
Saknar du att gå i skolan?
Vilket var ditt favoritämne?
Har du tappat kontakten med alla dina klasskompisar bara för att ridningen tar så mycket tid?

Svar: Nej inte alls! Men jag saknar de vänner jag spenderade tid med i skolan.
Hm.. Matte eller bild tror jag.
Nee, inte riktigt.. Men jag hinner inte träffa dom lika mycket som jag skulle önska att jag hann tyvärr :(



Postat av:
Vad är det dyraste du NÅGONSIN har köpt till dina hästar?
Blir du någonsin nervös på tävlingar?
Har du varit utomlands någon gång?
Om du har det har du då ridit eller bara semestrat?

Svar: Oj vilken svår fråga, det beror på om man räknar med lastbilar och transporter och inredning i anläggningen ? Annars är det väl sadlarna skulle jag tro..
Ja, självklart. Men lite nervositet är ju bra :) 
Ja det har jag.
Har gjort båda sakerna, vissa gånger bara varit på semester men några gånger har jag varit utomlands och tävlat! 
 


Postat av: Madde
hej! undrar bara om dressyrcenter är intresserade av sommarjobbare och i så fall till vilken adress ska man skicka sitt cv till? :)

Svar: Hej Madde! Det kan vi nog vara, det beror lite på hur de lång semster de som är anställda ska ha osv.. Antingen kan du maila mig [email protected] eller skicka med posten till Sanna Nilsson Dressyrcenter, Lista Prästtorp 5, 640 40 Stora Sundby. Var noga med att uppge hur jag kan nå dig om vi har en ledig plats! :)



Postat av: mia
Hejsan. Funderade på om du fortfarande bor med dina föräldrar lr om du har flyttat hemifrån? Bor du långt ifån där du har hästarna eller på samma gård?

Svar: Hej! Jag har flyttat hemifrån och bor nu i en lägenhet som är på våningen över stallet! :)



Postat av: Sofia
Roligaste hästen du ridit och varför?

Svar: Jag tror att det är Dutch faktiskt.. Han är verkligen super fin och jag lär mig massor utav honom!!



Postat av: My
Höll på att missa att du hade fråestund, skandal! Har massor utav frågor!:D

Vilken hästpryl skulle du inte klara dig utan?
Hur länge har du ridit/hållt på med hästar?
Har du hästintresserade/kunniga föräldrar?
Hur många gånger har du ramlat av?
Har ni ramlat av på tävling?
Vad har du för mål med ridningen senare i livet?
Vilket tävlingsresultat är du mest stolt över?

Det var några :D

Svar: Hehe, kul att du är intresserad! :)
Jag vet faktiskt inte riktigt, men utan grimma skulle det vara svårt att hantera hästarna..
Jag började rida och vara i närheten av hästar när jag var 7 år.
Mamma har ridit när hon var yngre och rider ibland fortfarande, men bara på hobbynivå. Pappa visste knappt bak och fram på en häst innan jag började rida! Han har dock lärt sig ganska mycket när han har varit med mig i stallet :)
Oj, eh.. Väääääääldigt många gånger!!!
Japp, på en klubb tävling i hoppning med Totte och på en nationell dressyr tävling med Kessy.
Jag vill bli så bra som möjligt!!
Måste nog säga NM 2009. :)  
 Saga

Åhå!



Jag är bara nyfiken, menar inget illa eller så, men hur kommer det sig att du ser upp till Anky van Grunsven? Hon rider ju enligt rollkürens principer, vilket det inte är många som ser som något positivt :)

 2011-02-02    14:31:37     URL: http://dreamsphere.blogg.se/
 Sanna

Saga; Helt okej :) Jag tycker att hon (som hon också bevisat så många gånger) är världens bästa ryttarinna. Hennes mentala styrka är även enligt mig mer än beundransvärd!



Det här med ”Rollkür” och dessa principer är ett svårt och laddat ämne, när du säger ”hon rider ju enligt rollkürens principer, vilket det inte är många som ser som något positivt” så skulle jag vilja ställa en motfråga i vad du anser att rollkür är? Det finns ju väldigt många olika synsätt på det.

Jag utgår ifrån att du ser på det hela som att Rollküren är ett beskrivande ord för att man tvingar hästen att jobba i en extremt rund form med mulen i bringan. (Ett vanligt synsätt i Sverige.) Detta tycker även jag är helt fel – det är alltid fel att tvinga hästen till vad det än är!



Men jag anser inte att Anky gör detta, inte av det jag vet om henne och då har jag ändå varit hemma på hennes gård ett antal gånger och sedan har min tränare, Mattias, bott och jobbat hos henne i 7 år. Anky tvingar inte sina hästar (har enligt mig inte ens möjlighet att göra det - hennes lilla kropp mot en hästs på flera hundra kilo) hon tränar dom dock till att kunna gå i en rund form genom att under lång tid utföra stretchande och lösgörande övningar. Detta koncept är jag för! Jag brukar jämföra hästarna med barn som utövar gymnastik; i början kan inte barnet gå ner i tex spagat men efter lång tids träning där man stretchar och töjer på gränserna kan denne utföra denna extrema rörelse utan problem. En dressyr rörelse som tex piaff är som spagat enligt mig!



Jag vill även tillägga att jag inte tror att det skulle gå så bra för Anky inne på tävlingsbanan som det gjort om hon tvingat sina hästar ”enligt Rollkürens principer”, en häst som är tvingad skulle inte må bra och en häst som inte mår bra skulle inte kunna eller vilja prestera på elitnivå under flera år!



Det blev ett väldigt långt svar, jag hoppas du är nöjd med det! :) /Sanna

 2011-02-03    00:09:44
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se