Veckans Träningstips 1.

 2010-11-26    09:41:00   av:.

Övergångar! Övergångar, övergångar och återigen övergångar – det är faktiskt i mitt träningsupplägg det allra viktigaste. Det är även en sak som går att träna med alla hästar, oavsett ålder och träningsståndpunkt.  För att få med många övergångar under ett träningspass brukar jag lägga upp olika övningar, annars tycker jag det kan var lätt att fastna och bara ”rida runt” i samma gångart.

Rid på en volt, till att börja med kan du växla mellan skritt och trav, titta på bild 1 den tjocka linjen är nu trav och den smala linjen är skritt. Var noga med vägen och att din häst inte vinglar i av och igångsättningen – detta brukar jag även kräva av mina unghästar, nästan alla klarar av det. När du och din häst behärskar detta kan du prova att byta gångarter, tex så kan den tjocka linjen nu vara galopp och den tunna linjen kan vara trav, detta blir genast lite svårare – speciellt för unghästarna. Med en häst som har svårt för detta tycker jag man ska vara mest noggrann med att avbrottet och igångsättningen blir bra och kanske släppa lite fokus på att övergångarna blir på exakt rätt plats.

Om du och din häst klarar detta ovanstående med galans kan du även testa att öka svårighetsgraden och göra denna övning i galopp och skritt - var då noga med att hästen verkligen skrittar lugnt och behärskat på halvan med det tunna strecket och att den sedan lydigt fattar galopp utan att kasta sig framåt eller åt någon sida. När ni klarar av allt detta kan man även öka svårighetsgraden ett snäpp till, testa allt det ovanstående och håll hela tiden ett avstånd från väggen/staketet med ungefär 1 m – när hästen inte får luta sig och ta stöd av väggen brukar det genast bli väldigt svårt!

Titta nu på bild 2, här finns en liknande övning men som är ännu lite svårare. Gör samma övergångar som du gjort i övningen på bild 1, tex så kan den tjocka linjen vara galopp och den smala linjen vara trav. För att klara detta behöver du väldigt bra kontroll över din häst, det är svårt att hinna med fyra övergångar på en volt (iaf om de ska vara välbalanserade och bra – vilket är ett måste!) Försök även här att hålla dig cirka 1 m från väggen/staketet, det är svårt men när du verkligen klarar det infinner sig känslan av fullständig kontroll!

Dessa övningar tror jag många tycker är ”för enkla”, men om man ska göra det riktigt riktigt noggrant så är det inte enkelt, då är det är extremt svårt! Det jag gillar mest med dessa övningar är att de funkar att göra på alla hästar! Jag tränar detta med lilla Danny som är 4 år och med Melvin som är helt färdigutbildad och 16 år gammal, självklart ställer jag olika krav på dem – det går ju att göra övningarna på väldigt olika sätt som jag förklarat tidigare – men det är fortfarande samma övning och samma tänk.

Lycka till!

 jennie

Det här blir morgondagens övning! Tack för tipset!

 2010-11-26    10:48:07     URL: http://jumsan.blogspot.com
 Anonym

Bra tips! stort tack!

 2010-11-26    22:20:04
 Sanna

Jennie; Lycka till! :) /Sanna

 2010-11-27    00:21:43
 Sanna

Anonym; Tack! Lycka till! :) /Sanna Nilsson

 2010-11-27    00:25:32
 Tess

Roligt, bra och välbehövligt med inspirerande övningstips! Tack :)

 2010-11-30    09:38:45
 Sanna

Tess; Va kul att du tycker det! Lycka till! :) /Sanna

 2010-12-02    00:22:42
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Designad av www.tinkas.blogg.se